Vastuullisen journalismin kampanja käynnistyi – tarkoituksena luotettavan tiedon korostaminen
Journalistin ohjeita noudattavat mediat ovat aloittaneet tänään laajan kampanjan, jonka tarkoituksena on korostaa, miten vastuullinen journalismi eroaa muusta viestinnästä.
Kampanjan aikana lanseerataan Vastuullisen journalismin merkki, jota saavat käyttää ainoastaan Julkisen sanan neuvoston (JSN) sääntelyn piiriin kuuluvat mediat.
Merkkikampanja kestää 12.–25.3., mutta mediat voivat ottaa merkin käyttöönsä pysyvästi.
Kampanjassa korostetaan, että mediat noudattavat Journalistin ohjeita siksi, että ne takaavat yleisön oikeudet. Median lukijoilla, katselijoilla ja kuulijoilla on oikeus muodostaa mielipiteensä luotettavan tiedon pohjalta.
Median itsesääntelyelin Julkisen sanan neuvosto täyttää tänä vuonna 50 vuotta.
Juhlavuoden kampanjan koti on verkkosivu www.vastuullistajournalismia.fi. Sivusto kertoo, mitä journalistien työtä ohjaavat ja JSN:n tulkitsemat Journalistin ohjeet tarkoittavat tavalliselle median kuluttajalle.
– Sivustolla kerrotaan myös siitä, ettei vastuullinen journalismi ole aina täysin virheetöntä, mutta se myöntää virheensä reilusti ja korjaa ne, JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström sanoo.
Kampanjaan osallistuminen on vapaaehtoista. Kaikki JSN:n piiriin kuuluvat mediat eivät siis välttämättä merkkiä käytä.
Julkisen sanan neuvoston sääntelyn piiriin kuuluu valtaosa suomalaisista tiedotusvälineistä.
JSN:n tehtävä on tulkita hyvää journalistista tapaa ja puolustaa sanan- ja julkaisemisen vapautta.
Se perustettiin vuonna 1968 vastaamaan kysymyksiin, jotka ovat yhä tänä päivänäkin ajankohtaisia, mutta hieman uudella tavalla.