Väitös: Tämä yleinen oppimisvaikeus lisää koulukiusaamisen riskiä
Lukemisvaikeudet lisäävät riskiä koulukiusaamiselle peruskoulussa, mutta riski on varsin pieni, selviää psykologian maisteri Tiina Turusen Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa.
Itsearvioidut lukemisvaikeudet ovat yhteydessä erityisesti kiusatuksi joutumiseen, kun taas testeillä mitatut heikot lukemisen taidot liittyvät toisten kiusaamiseen.
Lukemisvaikeudet ovat yleisimpiä oppimisvaikeuksia. Niiden yhteyttä koulukiusaamiseen on kuitenkin tutkittu hyvin vähän.
– Voisi sanoa, että onneksi lukemisvaikeuksien aiheuttama riski koulukiusaamiselle osoittautui pieneksi. Niiden kuitenkin havaittiin olevan yhteydessä kiusatuksi joutumiseen silloin, kun ne mitattiin itsearvioina, ja toisten kiusaamiseen etenkin silloin, kun heikkoon lukutaitoon liittyi sisään- tai ulospäin suuntautuvaa oireilua, kuten tunne-elämän oireita, levottomuutta tai käytösongelmia, Turunen kertoo yliopiston tiedotteessa.
Väitöstutkimuksen mukaan 4,1 prosenttia peruskoululaisista koki, että heillä on suuria tai erittäin suuria lukemisvaikeuksia.
Heistä yli kolmannes joutui kiusatuksi, kiusasi muita tai sekä että. Muista oppilaista kiusaamisessa oli osallisena noin viidesosa.
Turusen mukaan on mahdollista, että kiusatuksi joutumiseen usein liittyvät matala itsetunto ja pahoinvointi voivat heijastua kaikkiin lapsen tai nuoren arvioihin itsestään, mukaan lukien arvioon omasta lukutaidosta.
– Kun lukeminen on vaikeaa, oppilas joutuu kohtaamaan oman osaamattomuutensa päivittäin ja lähes kaikissa oppiaineissa. Voi olla, että hankaluudet tässä koulutyön kannalta olennaisessa taidossa aiheuttavat turhautumista ja heijastuvat sitä kautta toverisuhteisiin.
Turusen mukaan on hyvä pitää mielessä, että lukemisvaikeuksiin saattaa liittyä oppimisen ja koulunkäynnin vaikeuksien lisäksi sosiaalisiin suhteisiin liittyviä haasteita, jopa kiusaamista.