Uudistus laskee ajo-opetuksen hintoja – Autokoulujohtaja: "Siirrymme uudelle vuosituhannelle"
Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt ajokorttikoulutuksen uudistushankkeen lausuntokierrokselle eri sidosryhmien pureksittavaksi.
Ministeri Anne Berner (kesk.) kiteyttää tiedotteessaan, miksi asia on ajankohtainen juuri nyt.
– Ajokorttiopetuksen tiukka sääntely on muodostunut esteeksi uusien opetus- ja oppimismenetelmien käyttöönotolle. Lakiuudistus avaa mahdollisuudet yksilölliseen opiskeluun, tiedon käyttöön ja digitalisaation hyödyntämiseen.
Asiakkaan kannalta kyse on myös kustannuksista. Monille kansalaisille ajokortin hinta on karannut jo ulottumattomiin.
Uudistuksella halutaan antaa ajokortin suorittamiseen vaihtoehtoja.
B-ajokortin keskihinta on Suomessa noin 2 000 euroa. Ajo- ja teoriakoe säilyvät, mutta opetusmenetelmiin haetaan pakollisen luokkahuoneopetuksen tilalle joustavuutta.
Bernerin mukaan uudistuksen myötä koulutuksesta tulisi tutkintopainotteinen, sillä opetuksen sijaan säännellään tutkintoa.
Uudistus vaikuttaa merkittävästi myös autokoulujen toimenkuvaan.
Oulussa ja Raahessa toimivan Antin Autokoulun toimitusjohtajan Lasse Karjalaisen mielestä hallituksen suunnitelma tuo alalle tekemisen meininkiä.
– Autokoulut ovat perinteisesti olleet kankeita reagoimaan uudistuksiin. Tämän lakiesityksen ansiosta siirrymme uudelle vuosituhannelle, hän suitsuttaa.
Vanhoihin kaavoihin jämähtämisestä ei Karjalaisen mukaan kannata syyllistää pelkästään autokouluja.
– Toki monet ovat tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen. Kun asiat on valmiiksi säädelty, niin ei ole ollut pakottavaa tarvetta uusiutumiselle.
Karjalainen aprikoi, että uudistus käynnistää pudotuspelin autokoulujen keskuudessa.
– Tippumisia tulee. Mutta ne pärjäävät, jotka ovat valmiita hyödyntämään uusia mahdollisuuksia. Todellinen uhka tulee sitten ehkä vasta robottiautoista, hän naurahtaa.
Lakiesityksen ansiosta siirrymme uudelle vuosituhannelle.
Lasse Karjalainen
Autokoulujen näkökulmasta on positiivista, että tämän päivän nuori asiakas elää jo valmiiksi siinä maailmassa, mihin ajo-opetus on vasta menossa.
Antin Autokoulussa on hyödynnetty jo viime vuoden lopulta lähtien mahdollisuutta lähettää teoriatunnit reaaliaikaisena etäopetuksena.
Nykyisen sääntelyn mukaan teoriaopetus on siis edelleen sidoksissa aikaan. Jatkossa tunnit voi katsella halutessaan vaikkapa autokoulunopettajan laatimalta videotallenteelta.
Aleksi Tarkiainen sanoo käyneensä kaikki teoriatunnit etäopetuksena, vaikka ei ole uudistushankkeesta erikseen kuullutkaan.
– Kaverit suosittelivat tätä autokoulua. Hyvin on opetus vastannut odotuksia.
Nuori mies kehuu myös toisen jo käytössä olevan digiajan laitteen eli pimeäajosimulaattorin ominaisuuksia.
– Jos opetus menee tähän suuntaan, niin uudistus vaikuttaa ihan hyvältä.
Ainoan kritiikin aiheen Tarkilainen löytää ajokortin hinnasta. Kipurajaa hipovan tason alentaminen pitääkin hänen mielestään olla yksi uudistuksen päätavoitteista.
– Puolet pois, hän heittää.
Autokoulujen tulevaisuuden kannalta tilanne on mielenkiintoinen. Nykyinen sääntely esimerkiksi pakollisista ajotunneista antaa niille turvallisen ”selkänojan”, jota nyt ollaan lain voimalla poistamassa.
Toimitusjohtajan arvion mukaan ajotuntien yhteismäärissä tuskin tapahtuu dramaattisia muutoksia.
– Keskiverto-oppilas käy 16–17 ajotuntia. Jatkossa joku voi pärjätä kahdella tunnilla, mutta toinen voi tarvita vaikkapa 30 tuntia.
Naapurimaiden kokemusten perusteella tutkinto säilyy vähintään yhtä tiukkana.
Siksi Karjalainen ei usko, että uusi laki siirtäisi ajoharjoittelun ohjatuista oloista kokonaan pelloille ja pientareille.
– Liikenneturvallisuudesta ei tingitä jatkossakaan, hän luottaa.