Tunnetko syyllisyyttä shoppailusta? Niin moni muukin – Tuore kysely paljasti suomalaisten ostoskäyttäytymisestä mielenkiintoisia seikkoja
Yli puolet suomalaisista kertoo käyvänsä shoppailemassa vähintään kerran vuodessa, selviää Lähi Tapiolan teettämästä kyselystä.
Yli tuhannesta vastaajasta joka viides sanoi käyvänsä shoppailemassa vähintään kerran puolessa vuodessa. Joka neljäs käy ostoksilla kerran kuussa.
Naiset käyvät kyselyn mukaan ostoksilla useammin kuin miehet, mutta erot eivät ole suuria.
Eri ikäryhmät käyvät ostoksilla hieman eri tavoilla. Keski-iän ylittäneillä shoppaileminen on harvempaa kuin nuoremmilla.
Peräti joka kolmas 25–34-vuotias ilmoitti shoppailevansa vähintään kerran kuussa, 35–44-vuotiaista heitä oli joka viides.
Sen sijaan vain yhdeksän prosenttia 45–54-vuotiaista kertoi olevansa kuukausishoppailijoita. Eläkeläisistä heitä oli vain seitsemän prosenttia.
Enemmistö suomalaisista sanoo käyttävänsä shoppaamiseen enintään 500 euroa vuodessa. Yli tuhat euroa vuodessa käytti vähemmän kuin joka kuudes vastaaja.
Suurimmalle osalle suomalaisista shoppaileminen ei aiheuta taloudellisia ongelmia tai muita tunnontuskia.
Vähintään kerran vuodessa ostoksilla käyvistä joka kolmas kertoi joutuneensa taloudellisiin ongelmiin enintään joskus shoppailun vuoksi. Silloin tällöin tai usein ongelmia ostoksista aiheutui 14 prosentille vastaajista.
Vähintään ajoittaista syyllisyyttä, häpeää tai katumusta ostelemisistaan sanoi tunteneensa 11 prosenttia shoppailijoista. Ajoittain arjen ongelmia pakeni shoppailuun 14 prosenttia vastaajista.
Naiset kokevat jonkun verran enemmän tuntemuksia ostoksistaan kuin miehet.
Tunnontuskat ovat kyselyn mukaan selvästi yleisempiä niille, jotka käyttävät shoppailuun yli tuhat euroa vuodessa.