Tiedätkö, mikä on vesikaljamakeli? Väyläviraston mukaan autoilu vaatii nyt erityistä tarkkuutta
Pohjoisessa Suomessa on nyt erityisen liukkaita vesikaljamakelejä, kertoo Väylävirasto.
Kun teillä olevat polanteet ovat paikoin sulaneet päältä päin, on syntynyt niin sanottua vesikaljamakeliä, eli jäisen polanteen päällä on ollut vettä, virasto tiedottaa.
Tämä on vaatinut tienkäyttäjiltä erityistä tarkkaavaisuutta. Liukkautta torjutaan vilkasliikenteisillä teillä suolaamalla ja muilla tiellä hiekoittamalla.
– Niin sanottuna normaalitalvena pohjoisessa Suomessa vallitsevat melko tasaiset talvikelit. Tänä talvena tilanne on ollut kunnossapitäjälle haastava, kun toimenpiteiden vaikutukset eivät ole aina olleet riittävän pitkäkestoisia kelien vaihdellessa. Joissain tapauksissa vesisade on saattanut poistaa hiekoituksen vaikutuksen kokonaan, maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta sanoo tiedotteessa.
Ilmastonmuutoksen edetessä talvet ovat keskimäärin lauhempia, mikä tarkoittaa, että tämän talven kaltainen tilanne on entistä useammin ja voimakkaammin maanteillä. Muuttuviin keliolosuhteisiin sopeudutaan Väyläviraston mukaan jatkuvasti, kun esimerkiksi uudenlaisia päällysteitä kehitellään koko ajan.
Sulamisvedet, sateiset säät ja nollan molemmin puolin sahannut lämpötila ovat puolestaan edistäneet päällystevaurioiden syntyä erityisesti eteläisessä Suomessa.
Tienkäyttäjien on syytä olla valppaina ja sovittaa ajonopeus vallitseviin olosuhteisiin, myös tavallista suurempi turvaväli auttaa havaitsemaan mahdolliset vauriot ajoissa, Väylävirastosta huomautetaan.
– Päällysteen päälle jäänyt vesi, sulamis-jäätymissyklit ja runsas liikenteen rasitus nopeuttavat hauraiden asfalttipäällysteiden vaurioitumista. Kun reikiintyminen pääsee alkuun, vaurioitunut kohta voi kasvaa nopeastikin varsinkin talviaikana. Paikoin reiät saattavat olla myös piilossa veden alla, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen.
Leudon talven aikana tiet myös urautuvat selvästi normaalitalvea nopeammin, sillä jatkuva märkyys lisää nastarenkaiden kuluttavaa vaikutusta. Lisäksi asfaltin paikkaus on haastavaa märissä olosuhteissa, joten Väyläviraston mukaan tienpitäjän keinoksi jäävät usein vain nopeusrajoitusten alentaminen ja päällystevaurioista varoittavien liikennemerkkien asentaminen.