"Satsataan mieluummin kotimaisiin polttoaineisiin" – keskustan Torniainen ei yhdy välikysymyksen tehneiden kilpahuutoon
Liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja, keskustan Ari Torniainen pitää tänään julkistettua välikysymystä bensan ja sähkön hinnoista odotettuna vetona perussuomalaisten taholta.
Torniainen ei kuitenkaan hyväksy perusteluja, joiden mukaan bensanhinta saataisiin nopeasti alas pelkästään ilmastotavoitteita löysäämällä.
– Aluevaaleja ennenhän tämä nousi jo esille. Ei pitkäjänteistä energiapolitiikkaa niin tehdä, että hyökätään yhdessä päätettyjen ilmastotavoitteiden kimppuun. Tämä on varmaan pääsyy, miksi esimerkiksi kokoomusta ei tosiasiassa edes kysytty tähän välikysymykseen mukaan, hän arvelee.
Torniainen on monien muiden kanssa samaa mieltä siitä, että kipurajalle nousseita hintoja täytyy hillitä nopeammin kuin nyt on tehty. Ratkaisut pitää kuitenkin tehdä kestävämmin keinoin.
– Jos asia tulisi kuntoon sormia napsauttamalla, niin se olisi jo tehty. Pitää kuitenkin muistaa, että polttomoottoriautoja on suomalaisilla maanteillä vielä pitkään. Minusta meidän pitää edelleen satsata kotimaisiin polttoaineisiin ja niiden kehittelyyn. Silloin emme olisi niin riippuvaisia tuontiöljystä ja sen nopeista hinnanvaihteluista kuin nyt olemme, hän arvioi.
Keskustaedustaja ihmettelee perussuomalaisten infossaan luomaa uhkakuvaa, että hallitus olisi edelleen korottamassa polttoaineiden hintoja jakeluvelvoitteen nostolla.
– Sellaisesta ei ole mitään hallituksen päätöstä olemassa. Jakeluvelvoite kuuluu osana fossiilittomien polttoaineiden tiekarttaan. Esimerkiksi Ruotsissa jakeluvelvoitteella ei ole selvitysten mukaan ollut isompaa vaikutusta polttoaineiden hintoihin, Torniainen vakuuttaa.
Hallituksen kiirehtimässä keinovalikoimassa Torniainen näkee sen sijaan ammattiautoilijoiden dieselverohepotukset. Viimeksi ammattidieselin käyttöönottoa vauhditti kannanotollaan elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.)
– Olen itse ollut paikalla kun se asia kirjattiin hallitusohjelmaan. Ammattidiesel tulee ottaa valmisteluun nopeasti ja näin varmasti myös tulee käymään, hän uskoo.
Tavallisten autolla työssäkäyvien ihmisten osalta verohelpotuksia voisi Torniaisen mukaan etsiä esimerkiksi työmatkavähennysten laajentamisesta. Keskusta on ehdottanut myös auton käyttöön perustuvaa kilometriveroa.
– Työmatkavähennysten ongelma on siinä, että ne kohdistuvat vain pitkämatkalaisiin. Kilometrivero puolestaan on keskustan syksyllä 2020 yhteisesti hyväksymä pitkän tähtäimen tavoite. Siitä on kuitenkin vaikeampi löytää poliittista yhteisymmärrystä, Torniainen otaksuu.
Bensa-autojen muuttamiseen etanolikäyttöisiksi tähtäävä konversiotuki ei ole Ari Torniaisen mielestä vielä ehtinyt vaikuttaa toivotulla tavalla.
– Tukeen on toistaiseksi varattu turhan vähän rahoitusta. Uskon että kun tukitasoa pystytään jatkossa nostamaan, yhä useammat autoilijat tulevat siihen myös tarttumaan.