Sähkökuorma-autot lisääntyvät Euroopan teillä – Suomessa käytössä vasta joitakin kappaleita

”Energiankulutus on vain noin kolmasosa siitä, mitä vastaava dieselkuorma-auto kuluttaa.”
Liikenne

Raskaita sähkökuorma-autoja liikkuu yhä useammin Euroopan teillä, mutta Suomessa niiden käyttöönottoa hidastavat pitkien välimatkojen vaatimukset akuille ja latauspisteverkoston kehittymättömyys.

Volvo Trucks kertoi keskiviikkona saaneensa sadan sähkökuorma-auton tilauksen Pohjois-Euroopan suurimmalta kuljetus- ja logistiikkayhtiö DFDS:ltä. Yhtiön mukaan kyseessä on sen suurin sähkökuorma-autojen tilaus tähän mennessä ja yksi kaikkien aikojen suurimmista raskaiden sähkökuorma-autojen tilauksista.

Myös Suomessa sähkökuorma-autot sopivat lyhyille reiteille, mutta niitä on toistaiseksi vasta vähän käytössä, kertoo puolestaan VTT:n tutkimusryhmän päällikkö Marko Paakkinen.

– Sähkökuorma-autoja taisi olla rekisterissä tällä hetkellä seitsemän kappaletta, mutta vanhimmilla taitaa olla ajettu jo yli viisi vuotta, Paakkinen sanoo.

Volvo Trucksin mukaan Euroopassa on tänä vuonna rekisteröity muutama sata yli 16 tonnin sähkökuorma-autoa, joista noin 40 prosenttia on Volvon sähkökuorma-autoja. Yhtiön mukaan sähköistystrendi on yhä kiihtymässä. Nyt tilattujen FM Electric -sähkökuorma-autojen kantavuus on 44 tonnia (yhdistelmäpaino) ja kantama jopa 300 kilometriä.

Liikenteen sähköistäminen nähdään keskeisenä keinona yltää päästövähennystavoitteisiin.

Suomessa sähkökuorma-autoja on käytetty muun muassa kaupunkijakelussa Tampereella ja Helsingissä. Paakkisen mukaan kokemukset ovat olleet hyviä ja kuorma-autot ovat osoittautuneet toimiviksi myös talviolosuhteissa.

– Kun on ennustettava reitti, mihin akkukapasiteetti hyvin riittää, silloin kannattavuus tulee sieltä operointikustannuksen kautta. Energiankulutus on vain noin kolmasosa siitä, mitä vastaava dieselkuorma-auto kuluttaa.

Hankintahinta sähkökuorma-autoissa on tällä hetkellä vielä suhteellisen korkea, mutta Paakkisen mukaan riittävällä kilometrimäärällä Suomessakin sähkökuorma-auto on tutkitusti kannattava.

– Saa nähdä, miten myynti lähtee nousuun, kun niitä alkaa nyt olla tarjolla, Paakkinen jatkaa.

Sähkökuorma-autoissa haaste liittyy pitkän matka liikenteeseen: matkan kasvaessa tarvittava akkukapasiteetti kasvaa, ja riittävän isot akut ovat painavia ja kalliita.

Paakkinen kuitenkin näkee liikenteen sähköistämisen mahdollisuuksia myös tavaraliikenteessä, jossa kuljettajilla on pakolliset lepoajat aina 4,5 tunnin ajon jälkeen.

– Jos saataisiin syntymään tämmöistä megawattitason latausinfraa kuorma-autoille, jolloin akkuja pystyi lataamaan lepoaikana, silloin tarvittava akkukapasiteetti tipahtaisi järkevälle tasolle.