Sähköautojen renkaanvaihdossa vaaditaan erityistä huolellisuutta tunkkiriskin takia
Autojen renkaanvaihtoon on tullut lisää huomioitavaa, kun sähköautot ovat yleistyneet Suomen teillä. Joidenkin näkemysten mukaan autoilijan ei kannata itse vaihtaa täyssähköauton renkaita.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on eri mieltä. Hänen mukaansa kaikkiin autoihin pätevät samat renkaanvaihdon periaatteet.
Vesalaisen neljän pointin mukaan oleellista on ottaa haltuun auton käyttöohjekirja, hallita riittävä osaamistaso, valita renkaiden vaihtoon sopiva paikka sekä käyttää asianmukaisia, laadukkaita työkaluja.
Yleisesti ottaen mihin tahansa autoon voi tehdä itsenäisesti käyttöohjekirjaan kirjattuja asioita.
– Jos esimerkiksi renkaiden vaihto on kielletty kyseisen auton käyttöohjeissa, se pitää tehdä korjaamolla tai rengasliikkeessä. Jos asiaan taas löytyvät ohjeet, niin sen voi tehdä itsenäisesti ohjeita noudattamalla, Vesalainen sanoo.
Vesalaisen mukaan renkaanvaihdon periaatteet on syytä muistaa aina, mutta ne korostuvat polttomoottoriautoja painavampien sähkö- ja hybridiautojen kanssa. Myös rengaskoot ovat nykyään varsin suuria.
Sähköautojen suuret pyörät luonnollisesti painavat enemmän. Vesalainen kertoo, että tähän on apuvälineitä, kuten pultin reikiin laitettavat ohjuritapit. Näin pyörän saa hallitummin nostettua irti sekä aseteltua takaisin paikalleen.
Kaikissa autoissa on tärkeää etsiä oikea kohta, josta valmistaja on ohjeistunut autoa nostamaan. Etenkin sähköautoissa on oltava tarkkana, sillä huolimaton tunkin käsittely voi vaurioittaa auton pohjassa sijaitsevaa akkua.
Lisäksi Vesalaisen mukaan auton ja tunkin välissä on tarpeellista käyttää nostotyynyä, joka suojaa auton nostokohtaa.
– Joissain sähköautomalleissa on mukana omat mallikohtaiset nostotyynyt, joita on käytettävä.
Tunkki tulee asettaa tasaiselle ja kovalle pinnalle esimerkiksi asettamalla riittävän iso ja kova levy sen alle. Näin tunkki ei painu maahan, jolloin auto voisi pudota pahimmassa tapauksessa renkaanvaihtajan päälle. Autoonkin voi tulla pudotessa vaurioita.
Myös pyöräkiilat ovat tärkeät. Ne varmistavat yhdessä seisontajarrun ja pysäköintivaihteen kanssa sen, ettei auto lähde valumaan ja putoa tunkin varasta.
Vesalainen myöntää, ettei kaikissa rengasliikkeissäkään välttämättä osata käsitellä sähköautoja. Onkin hyvä varmistaa asia liikkeestä etukäteen. Jos rengasliikkeessä tulee autoon huonosta käsittelystä vaurioita, liikkeiden vastuuvakuutus voi korvata vahingot.
– Jos itsellä ei ole sopivaa paikkaa, osaamista tai työkaluja, on siirryttävä asian osaavaan liikkeeseen, Vesalainen huomauttaa.
Rengasliikkeissä eletään nyt sesonkiaikaa, ja varauskirjat ovat monin paikoin täynnä. Autoliiton tietojen mukaan ruuhkat ovat alkaneet viime viikkojen aikana, ja renkaidenvaihtoon voi saada ajan vasta parin viikon päähän.
Lain mukaan autoissa on oltava talvirenkaat marraskuun alusta lähtien, jos sää tai keliolosuhteet sitä edellyttävät. Kuluvalla viikolla Suomeen rantautui lauha sää, eikä lumisateista tai jäisistä teistä ole lähipäivinä tietoakaan. Vaikka liikenneturvallisuutta ajatellen ainakin eteläisessä Suomessa voisi nyt ajaa kesärenkailla, ei Autoliitosta suositella sitä.
– Vaihdetaan talvirenkaat mieluummin viikko liian aikaisin kuin päivääkään liian myöhään, Vesalainen sanoo.