Sähköautojen määrän ennuste pitää laittaa uusiksi, sanoo asiantuntija
Sähköautojen suosio on lähtenyt tänä vuonna laskuun. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n valtioneuvostolle laatiman ennusteen mukaan vuonna 2030 Suomessa on yli 900 000 autoa, jotka käyttävät sähköä joko täysin tai osittain energianlähteenään.
VTT:n tutkija Johanna Markkanen kuitenkin sanoo STT:lle, että muuttuneiden poliittisten olosuhteiden seurauksena arviota sähköautojen määrästä kannattaisi lähitulevaisuudessa ruuvata alaspäin.
– Skenaarioissamme on otettu huomioon Sanna Marinin (sd.) hallituksen aikaiset toimenpiteet. Kyllä tämän nykypolitiikan perusteella tarvetta arvioiden päivittämiselle olisi, Markkanen kommentoi.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti on eri linjoilla Markkasen kanssa. Hän kertoo STT:lle, että hänestä nykyinen ennuste on pätevä myös lähivuosina.
– Pari vuotta sitten bensan ja dieselin hinta oli niin korkea, että kuluttajat reagoivat selvästi ostamalla sähköautoja. Mutta lyhyen tähtäimen heilunta on oma asiansa, emmekä edes pyri ennustamaan sitä, mikä on tuhannen auton tarkkuudella sähköautojen vuosittainen menekki, Lahti sanoo.
Lähes puolet tänä vuonna ensirekisteröidyistä autoista käyttää vain bensiiniä energialähteenään. Asia selviää Autoalan tiedotuskeskuksen aiemmin kesällä julkaisemasta tiedotteesta, jonka mukaan heinäkuuhun mennessä henkilöautoja on ensirekisteröity reilut 44 000 kappaletta.
Lukema on noin 17 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa matalampi.
Autoalan mukaan uusien autojen kysynnän väheneminen hidastaa autokannan sähköistymistä.
Johanna Markkasen mukaan myös kansallisilla päätöksillä on suuri vaikutus autokannan sähköistymiseen. Hänen mukaansa pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituskausi on tehnyt polttomoottoreiden kauppaa edesauttavia päätöksiä, kuten polttoaineveron laskemista koskevan päätöksen.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo matalamman bensan hinnan vaikuttavan selvästi sähköautojen kysyntään.
Autoalan tiedotteesta selviää, että täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä on alkuvuonna laskenut viisi prosenttiyksikköä aiempaan vuoteen verrattuna ja niiden osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli tammi-heinäkuun aikana hieman alle 27 prosenttia.
Tero Kallion mukaan bensan hinnan laskulla on kuitenkin ollut myös positiivisia vaikutuksia muun muassa maan kilpailukyvylle. Päästötavoitteet voivat kuitenkin hänen mukaansa karata saavuttamattomiin bensan hinnan laskun myötä.
Autoalan mukaan liikenteen päästöjä tulisi vähentää ensisijaisesti maan autokantaa uudistamalla, sillä uusien autojen polttoaineenkulutus on selvästi kannan keskivertokulutusta pienempi.
Autokannan uudistamista voitaisiin nopeuttaa Autoalan esittämällä kierrätyspalkkiolla, jossa vanhan elinkaarensa päässä olevan auton kierrätykseen luovuttava saisi kierrätyspalkkion hankkiessaan uuden vähäpäästöisen auton.
VTT:n arvion mukaan Suomi ei tule tavoittamaan vuoteen 2035 sidottua hiilineutraaliustavoitetta. VTT uskoo silti sähköautojen myynnin lähtevän taas jossain vaiheessa uuteen nousuun.
– Yhdessä skenaariossamme on otettu huomioon sähköautojen myynnin hidastuminen lähivuosina heikon taloustilanteen vuoksi. Tämän jälkeen ennusteemme mukaan myynti lähtisi taas nousuun, kun mennään kohti vuotta 2035, Markkanen sanoo.