Robottipävystäjät eivät ainakaan toistaiseksi ole vallanneet hätäkeskuksia – hädän hetkellä ihminen haluaa puhu ihmiselle
Kun apua tarvitaan kipeimmin, neuvoja halutaan toiselta ihmiseltä. Tämä on huomattu hätäkeskuksissa, sanoo hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen Hätäkeskuslaitoksesta.
Digitalisoituva maailma sai Hätäkeskuslaitoksen ja Poliisihallituksen spekuloimaan Porin SuomiAreenassa jopa hätäpuheluihin vastaavilla roboteilla.
Kyseessä on kuitenkin toistaiseksi pelkkä ajatusleikki, sillä kansalaisten hätäpuheluihin vastaa jatkossakin ihminen.
Niemisen mukaan teknologiaa, joka korvaisi inhimillisen vuorovaikutuksen hätäpuhelutilanteessa, ei ole toistaiseksi tarjolla.
Mahdollisen robottivastaajan vaatima tietokoneohjelma, joka osaisi tulkita ihmisen puhetta ja tunnetiloja riittävän tarkasti, on vielä vuosien päässä, mikäli sellaisen kehittäminen ylipäätään onnistuu, arvioi puolestaan VTT:n tutkimusprofessori Caj Södergård.
– Tekniikka ei ole vielä pitkään aikaan sellaista, että se toimisi tällaisessa puheentunnistuksessa luotettavasti. Kyseessä on usein hätääntynyt puhuja, monta erilaista murretta ja taustahälyä, Södergård pohtii.
Niemisen mukaan hätäpuheluihin vastataan keskimäärin 6–7 sekunnissa.
Alueellisia eroja vastausajoissa ei juuri ole, vaikka Turun ja Keravan hätäkeskuksissa on jo jonkin aikaa jatkunut työvoimapula.
– Yleensä vastausaika pitenee hetkellisesti tilanteissa, joissa tulee yksittäinen piikki ja jostakin syystä paljon puheluita samaan aikaan. Pyrimme varautumaan esimerkiksi myrskyihin ja juhlapyhiin jo ennalta lisäämällä töissä olevien päivystäjien määrää. Työvoimapulan alueilla se tarkoittaa, että ylitöitä joudutaan teettämään eikä reserviä juuri ole yllättävien tilanteita varten, Nieminen kertoo.
Päivystäjäpulaan pyritään vastaamaan koulutusta lisäämällä. Päivystäjiä on nyt alle 600, kun ihanteellinen minimitaso olisi noin 630, Nieminen kertoo.
– Pula on nimenomaan muodollisesti pätevästä henkilöstöstä. Kestää kuitenkin pitkän aikaa ennen kuin koulutuksella saadaan syntynyt kuilu tasattua, hän arvioi.
Robottivastaajista eivät innostu myöskään puheluiden soittajat.
Suosittua tv-ohjelmaa mukaillutta Turvallisuuden hyvät ja huonot uutiset -keskustelua varten teetettiin Taloustutkimuksella kysely, jonka mukaan yli 80 prosenttia vastaajista piti hätäpuheluun vastaavaa robottia huonona ajatuksena.
Käsillä sen sijaan on jo aika, jolloin osan hätäpuheluista soittavat esineet.
Södergårdin mukaan esimerkiksi autot voidaan ohjelmoida ottamaan yhteys hätäkeskukseen turvatyynyn lauetessa ja sydämen toimintaa voidaan tarkkailla laitteilla, joissa on automaattinen hälytystoiminto.