PS-ministeri Ranne toi eduskuntaan tietulleja helpottavan esityksen – Keskustan Ovaska ihmeissään
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) toi eduskuntaan sähköisten tietullien käyttöönottoa helpottavan esityksen, mikä hämmästytti keskustan edustajia.
– Miksi, ministeri Ranne, te tuotte nyt tänne sellaisen ehdotuksen, jolla on entistä helpompi luoda tietullit Suomeen ja rahastaa autoilijoita sillä, liikenne- ja viestintävaliokuntaa johtava Jouni Ovaska (kesk.) kyseli lähetekeskustelussa.
– Viime hallituksessa keskusta esti sen, että tähän maahan ei tule tietullimaksuja. Vihreät halusivat ne, keskusta esti, Ovaska täsmensi.
Hän katsoo, että hallituksen esityksen myötä ”saattaa käydä valitettavasti niin”, että vihreät joskus ajavat tavoitteensa läpi.
Ranne selvensi, että monissa Euroopan maissa on käytössä sähköisiä tietulleja.
– Euroopan unionin tavoitteena on, että jäsenvaltioiden tietullit olisivat yhteentoimivia ja seuraisivat tekniikan uusinta kehitystä.
– Korostan tässä erityisesti sitä, että direktiivi ei velvoita jäsenvaltioita ottamaan tietulleja käyttöön eikä niitä ehdoteta otettavaksi käyttöön. Tietulleista voidaan jatkossakin päättää kansallisesti, Ranne sanoo.
Ranteen mukaan Suomen on EU-jäsenvaltiona huolehdittava direktiivin täytäntöönpanosta, ja direktiivin merkitys voi olla joissain jäsenvaltioissa suuri.
Ovaskan mukaan vastaus jätti vielä hämmästeltävää.
– Me emme nyt valitettavasti saaneet vastausta siihen, onko todella niin, että tällä lainsäädännöllä mahdollistetaan ja tehdään entistä helpommaksi se, että tiemaksut otetaan Suomessa käyttöön. Ja näinhän se on, eli tämä hallitus tuo eduskuntaan esityksen, joka mahdollistaa tietullien ja ‑maksujen käyttöönoton helpommin kuin mitä se on aikaisemmin ollut.
– Se pohja, mikä tähän on, on tietysti EU:sta, joten on mielenkiintoista nähdä, että perussuomalaiset nyt sitten näin toimivat.
Keskustan kansanedustaja Pekka Aittakumpu korosti, että autoilun ja kuljetusalan kustannukset ovat Suomessa jo liiankin korkeat, eikä niitä hänen mukaansa pidä nostaa esimerkiksi tietulleilla.
– Päinvastoin, autoilua pitää saada halvemmaksi.
Vihreiden kansanedustaja Oras Tynkkynen ja vihreiden eduskuntaryhmää johtava Atte Harjanne liputtivat tietullien puolesta.
– Tietullit ovat kelpo keino vähentää autoilun haittoja — monia muitakin toki on käytettävissä, kuten liikenteen päästökauppa, polttoaineverot ja jakeluvelvoite, Tynkkynen sanoi.
– Kun jakeluvelvoite ei tunnu hallitukselle kelpaavan ja kun polttoainevero ei tunnu hallitukselle kelpaavan keinona vähentää autoilun haittoja, niin pitäisikö hallituksen kuitenkin harkita uudelleen tietullien käyttöönottoa, hän jatkoi.
Harjanteen mielestä on hyvä, että Suomessa luodaan edellytyksiä sille, että tietullit olisivat mahdollisia.
– Tiedossa kuitenkin on, että meidän kansallinen lainsäädäntö ei vielä mahdollista tätä kunnille ja kaupungeille, ja juuri siellä olisi erittäin tärkeätä mahdollistaa se, että meillä voitaisiin kerätä käyttöperusteisia maksuja: tietulleja, ruuhkamaksuja.
– Tällaisia on maailmalla käytössä monessa paikassa, ja tyypillistä on, että silloin kun ne otetaan käyttöön, niin hetki menee ja kaikki ovat tyytyväisiä, Harjanne sanoo.