Podetaanko Suomessa jo some-ähkyä? – Järjestöjohtajien someaktiivisuus laskenut vuoden aikana
Järjestöjohtajista 37 prosenttia käyttää henkilökohtaisia sosiaalisen median tilejä järjestön toiminnasta viestimiseen. Osuus on vuodessa laskenut lähes 20:llä prosenttiyksiköllä, selviää tuoreesta kartoituksesta.
– Yleisesti johtajien kiinnostus sosiaalista mediaa kohtaan on vuosien aikana ollut tasaisessa kasvussa, viestinnän asiantuntija Piritta Seppälä Viestintä-Piritta Oy:sta kertoo.
Nähtävissä on kuitenkin ollut myös julkaisuaktiivisuuden vähenemistä. Syinä tähän on ollut muun muassa somessa lisääntynyt negatiivinen keskustelu.
– Nämä eivät kuitenkaan nouse esiin kartoitustuloksissa, joten kyseessä voi hyvin olla laajempikin viestinnällinen ilmiö: Onko somen rooli siis muuttumassa arjessamme, Seppälä pohtii.
Järjestöjohtajien someaktiivisuutta mittaavaan kartoitukseen sallistui tänä vuonna 479 vastaajaa.
Kartoitus ei tarjoa yksiselitteisestä vastausta kysymykseen, miksi sosiaalista mediaa käyttävien järjestöjohtajien osuus on laskenut.
– Osa selitystä voi olla, että järjestöt ovat kaiken kaikkiaan panostaneet enemmän somenäkyvyyteen ja organisoineet asiaa niin, että johtajien tarve omien tilien käyttöön on vähentynyt, digiosaamisen ja viestinnän vauhdittaja Hanna Vuohelainen TIEKE ry:stä kommentoi tiedotteessa.