Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Raideliikenne
Ministeri Anne Berner muistuttaa, että Suomessa vain viisi prosenttia henkilöliikenteestä kulkee raiteilla. (Kuva: Jaakko Martikainen)

Näin hallitus avaa rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle – Berner: "Mallilla aiotaan estää kermankuorinta"

Kilpailun avaaminen ei Bernerin mukaan vaadi lainsäädännön muutoksia
Eeva Kärkkäinen 9.8.2017 12:00, muokattu 10.8.2017 14:03
a– a+
Raideliikenne

Rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Berner tiedottaa asiasta kello 12 alkavassa liikenne- ja viestintäministeriön tiedotustilaisuudessa.

– Suomessa kilpailua on jo tie-, meri- sekä lentoliikenteessä, mutta ei vielä raiteilla. Monien Euroopan maiden kokemukset osoittavat, että kilpailun avaaminen lisää asiakkaiden palveluita ja kasvattavat liikennemääriä. Uudistus tarjoaa uusia mahdollisuuksia juna- ja joukkoliikenteen palveluiden kehittämiseen, Berner perustelee uudistusta Suomenmaalle.

Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle ei tapahdu yhtäkkisesti, vaan Liikenne- ja viestintäministeriön sopimus VR:n kanssa puretaan useassa vaiheessa noin kymmenen vuoden aikana.

Ensimmäiseksi kilpailutetaan Etelä-Suomen taajamajunaliikenne. Kilpailutus toteutetaan rinta rinnan pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä vastaavan HSL:n valmisteleman pääkaupunkiseudun raideliikenteen kilpailutuksen kanssa

Päätöksen junaliikenteen avaamisesta kilpailulle on tehnyt hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta.

Kilpailun avaaminen ei Bernerin mukaan vaadi lainsäädännön muutoksia, vaan on valtion ja VR:n välinen sopimuskysymys.

Tällä hetkellä valtionyhtiö VR ajaa yksinoikeussopimuksen turvin Suomessa markkinaehtoista raideliikennettä, valtion ostamaa ostoliikennettä sekä velvoiteliikennettä, jota valtio voi vaatia VR:ää hoitamaan yhtiön monopoliaseman vuoksi. VR:n matkustajaliikenteestä valtaosa on markkinalähtöistä.

– Nykyisistä osto- ja velvoiteliikenteen piiriin kuuluvasta liikennöinnistä on mahdollista huolehtia myös jatkossa sisällyttämällä sekä kannattavaa että kannattamatonta henkilöjunaliikennettä kilpailutettaviin kokonaisuuksiin, Berner korostaa.

Päätöksen junaliikenteen avaamisesta kilpailulle on tehnyt hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta.

Berner muistuttaa, että Suomessa vain viisi prosenttia henkilöliikenteestä kulkee raiteilla, kun Ruotsissa vastaava luku on yhdeksän prosenttia.

Hän sanoo, että vaikka VR:n matkustajamäärät ovat kasvaneet, raideliikenteen suhteellinen osuus henkilöliikenteestä ei ole kasvanut.

– Meille on erittäin tärkeää, että myös tämä suhteellinen osuus kasvaa, jotta liikenteen päästöjä saadaan vähennettyä. Siksi tarvitaan enemmän tarjontaa, erilaisia junaliikenteen toimintamalleja ja enemmän yhteyksiä.

Hallituksen päätöksessä ei ole kyse junaliikenteen yksityistämisestä tai täydellisestä avaamisesta kilpailulle.

Kilpailutus toteutetaan käyttöoikeussopimuksin, joista vastaavat esimerkiksi valtio, maakunnat, kaupungit ja kaupunkiseudut.

– Se tarkoittaa sitä, että määritellään joku pätkä, jossa on sekä kannattavaa, että kannattamatonta liikennettä ja eri toimijat voivat tehdä tarjouksia, että millä ehdoilla ne liikennöivät tätä pätkää, Berner kertoo.

Hänen mukaansa malli estää sen, että yksityiset yritykset voisivat harjoittaa kermankuorintaa, jossa ne liikennöisivät pelkästään kaikkein tuottoisimpia liikenneosuuksia.

Lisäksi malli mahdollistaa junaliikenteen kehittämisen eri alueiden lähtökohdista käsin.

– Esimerkiksi Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan maakunnat voisivat tehdä alueellista liikennöintiä ja näin laajentaa työssä- ja koulunkäyntialueita, Berner visioi.

Hänen mukaansa maakuntien junaliikenne rahoitettaisiin osittain nykyiseen tapaan valtion ostoliikenteenä, osittain markkinaehtoisesti.

Esimerkiksi Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan maakunnat voisivat tehdä alueellista liikennöintiä.

Nykyisen VR:n toiminnot eriytetään prosessissa vaiheittain kolmeen erilliseen valtionyhtiöön, joista yksi omistaa kaluston, toinen vastaa kunnossapidosta ja kolmas kiinteistöistä.

Tällä pyritään Bernerin mukaan luomaan syrjimättömät kilpailuolosuhteet.

– Uusiin yhtiöihin siirretään sekä henkilöstöä että kalustoa sitä mukaa kun kilpailua avataan. Tarkoitus on siirtää kalustoa hallitusti niin, että VR:llä on riittävä sopeutumisaika, Berner kertoo.

Käyttöoikeussopimuksia kilpailuttavat toimijat kuten maakunnat voivat jatkossa vuokrata valtion kalustoyhtiön kalustoa kilpailuttamilleen raideosuuksille.

– Jotta maakunnat voisivat kilpailuttaa junaliikennettä, täytyy olla myös saatavilla kalustoa. Maakuntien ei ole järkeä hankkia omaa kalustoa tätä varten.

Kiinteistöyhtiöön siirretään Bernerin mukaan ne juna-asemat, joita tarvitaan tasapuolisten kilpailuedellytysten luomiselle. Henkilöstö siirtyy uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä.

– Tavoite on, että tulevaisuudessa nämä kaikki valtionyhtiöt ja raideliikenteen tarjonta kasvavat, Berner korostaa.

Jotta maakunnat voisivat kilpailuttaa junaliikennettä, täytyy olla myös saatavilla kalustoa.

Berner vakuuttaa, että suomalaisen mallin rakentamisessa on otettu oppia paitsi muiden maiden hyvistä, myös niiden huonoista kokemuksista.

Esimerkiksi Britanniassa koko junaliikenne rataverkosto mukaan lukien yksityistettiin nopeasti 90-luvulla.

Yksityistämistä seurasi roppakaupalla junaliikenteen onnettomuuksia, minkä jälkeen rataverkosto siirrettiin takaisin valtiollisen yhtiön omistukseen.

– Britannian kokemukset osoittavat, että raideliikenteen yksityistäminen ei toimi, mutta kilpailuttaminen toimii. Suomessakaan ei lähdetä yksityistämään, vaan raiteet ja kalusto säilyvät edelleen valtion omistuksessa, Berner sanoo.

– Kilpailun avaaminen ei tarkoita myöskään sitä, että suomalaisilla raiteilla voisi harjoittaa junaliikennettä täysin vapaasti. Esimerkiksi turvallisuuskysymyksissä kaikkien markkinoille tulevien toimijoiden on noudatettava kansallista ja EU-lainsäädäntöä, hän lisää.

Suomessa ei lähdetä yksityistämään, vaan raiteet ja kalusto säilyvät edelleen valtion omistuksessa

Raideliikenteen henkilöliikenteen kilpailutuksen valmistelu jatkuu seuraavana työryhmissä, joissa selvitetään muun muassa raideliikenteen turvallisuuteen, ohjausjärjestelmiin ja henkilöstökysymyksiin liittyviä kysymyksiä. Työryhmään kutsutaan muun muassa VR:n henkilöstön edustajia.

Yhteinen tiedotustilaisuus kilpailutuksesta kiinnostuneille operaattoreille järjestetään lokakuun alkupuolella, mutta kestää vielä useita vuosia ennen kuin Suomen raiteilla nähdään VR:n kilpailijoita.

– HSL lähtee siitä, että heillä kilpailutus on tehty vuonna 2023, Berner haarukoi uudistuksen aikataulua.

Lue myös

Keskustan Savola visioi jo maakuntien yhteistä raidepilottihanketta: Paikallisjunalla huvipuistojen kautta eläinpuistoon

Ähtäriläinen kansanedustaja Mikko Savola (kesk.) on tyytyväinen päätöksestä avata Suomen raideliikenne kilpailulle vuoteen...
9.8.2017 12:07

Keskustan Vehkaperä: VR:ää ei yksityistetä eikä väkeä irtisanota

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelemä VR:n henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle säilyttää VR:n ja siihen...
9.8.2017 13:55

Keskustan Kurvinen: "Jatkossa junaliikenteen saatavuus ei enää ole riippuvainen VR:n bisnesstrategioista"

Keskustan varapuheenjohtajan, kansanedustaja Antti Kurvisen mielestä on hyvä, että uusien toimijoiden osallistuminen junavuorojen...
9.8.2017 13:10

Aihetunnisteet

berner kilpailutus raideliikenne rautatiet VR

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Nyt se on tutkittu: Tämä on suomalaisten mielestä sopiva mökkimatka – yksi ihmisryhmä valmis pitkään matkaan
Uutiset | 2.7.2025 20:45
Lopettamisaalto järkyttää: ”Yrittäjiä kurittavat nyt todella monet asiat”
Uutiset | 4.7.2025 11:35
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Nato-maassa soitetaan hälytyskelloja: Tämä ihmetyttää Venäjän hirmutappioissa
Uutiset | 3.7.2025 21:03
Polkupyöräilijöillä yleinen väärinkäsitys
Uutiset | 2.7.2025 23:00
Kannattaako pilvisellä säällä tankata D-vitamiinia purkista? – Tutkija vastaa
Uutiset | 3.7.2025 9:23
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Tieku: Suosikkijuoma voi pidentää elämää, mutta se pitää nauttia oikealla tavalla
Uutiset | 3.7.2025 23:00
Uuvahdus voi tulla kalliiksi – älä unohda näitä asioita ukonilman uhatessa
Uutiset | 3.7.2025 20:45
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Synkkä Ukraina-arvio: Liian monta virhettä
Uutiset | 1.7.2025 21:48
Kekkosenkin konsti on pelastanut suomalaisten henkiä jo 50 vuotta
Uutiset | 1.7.2025 20:45
Nyt se on tutkittu: Tämä on suomalaisten mielestä sopiva mökkimatka – yksi ihmisryhmä valmis pitkään matkaan
Uutiset | 2.7.2025 20:45
Polkupyöräilijöillä yleinen väärinkäsitys
Uutiset | 2.7.2025 23:00
Kannattaako pilvisellä säällä tankata D-vitamiinia purkista? – Tutkija vastaa
Uutiset | 3.7.2025 9:23
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Kiinasta Ukraina-jyrähdys: ”Bensaa liekkeihin”
Uutiset | 4.6.2025 21:02
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Presidentin puoliso saavutti hämmästyttävän korkean iän – kyseessä peräti triplaennätys
Uutiset | 24.6.2025 22:30
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01

Uusimmat

Kuinka omavaraisia Suomen maakunnat ovat? – Perusruoka loppuisi Lapissa, Etelä-Pohjanmaa pursuaisi etenkin yhtä ainesta
Uutiset | 6.7.2025 10:00
Varoitus: Putinin ”itsemurhamotoristit” ilmestyivät taisteluiden polttopisteeseen
Uutiset | 5.7.2025 21:48
Tällainen ruokavalio auttaa välttämään kroonisia sairauksia 70-vuotiaaksi asti
Uutiset | 5.7.2025 20:00
Kysely: Kotitalousvähennyksen kutistamisella suurempi vaikutus remontteihin kuin uskottiin
Uutiset | 5.7.2025 14:30
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Kirjat | Karhuemo haluaa poikaset kotiin 
Uutiset | 5.7.2025 7:00
T&A: Läpimurto – auringonpimennyksen voi tehdä keinotekoisesti
Uutiset | 4.7.2025 23:00
Mitä tehdä Syyrian vierastaistelijoille? – ”He ovat tavallaan syyrialaisia, halusimme tai emme”
Uutiset | 4.7.2025 22:02
Autoilija: Tällaisessa tilanteessa sinulla tulee olla älypuhelin
Uutiset | 4.7.2025 21:30
Tutkimus: Lihavuus jää solujen muistiin – laihtumisesta huolimatta palautuminen voi kestää vuosia
Uutiset | 4.7.2025 21:00
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Homovastaiset puheet ajoivat pois, mutta Aleksi Koivisto palasi kirkkoon – nyt hän kertoo, miksi
Uutiset | 21.6.2025 15:00
Toimittajalta | Rahaa on – olisiko aika palauttaa Kauhavan lentosotakoulu ja Pohjois-Karjalan prikaati?
Uutiset | 21.6.2025 8:00
Parlamentaarinen pöytä saa miljardipotin – puolustuksen Nato-rahoista hyötyy muukin yhteiskunta, uskoo SDP:n ryhmäpuheenjohtaja Tytti Tuppurainen
Uutiset | 29.6.2025 8:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Kuinka omavaraisia Suomen maakunnat ovat? – Perusruoka loppuisi Lapissa, Etelä-Pohjanmaa pursuaisi etenkin yhtä ainesta
Uutiset | 6.7.2025 10:00
Varoitus: Putinin ”itsemurhamotoristit” ilmestyivät taisteluiden polttopisteeseen
Uutiset | 5.7.2025 21:48
Tällainen ruokavalio auttaa välttämään kroonisia sairauksia 70-vuotiaaksi asti
Uutiset | 5.7.2025 20:00
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Sinkkuelämää ja syntyvyyden lasku – sattumaa vai sukupolvikokemus?
Mielipide | 4.7.2025 10:17
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: Työsuhdeturvan heikennysten haitat olisivat selvästi mahdollisia hyötyjä suuremmat
Mielipide | 2.7.2025 11:39
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22
Lukijalta: Julkinen talous on kansalaisten palvelija, ei isäntä
Mielipide | 1.7.2025 12:46
Lukijalta: Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen
Mielipide | 1.7.2025 12:52

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Paluumuuttaja Pietu Heiskasesta Pohjois-Karjalan Keskustanuorten uusi puheenjohtaja
Keskusta | 20.10.2017 11:37
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste