Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Kultaranta-keskustelut

Kultarannassa keskustellaan tänä vuonna muuttuvasta maailmasta – Kaksipäiväinen tapahtuma alkaa

16.6.2025 9:53
Lue lisää 
Liikenne
Liikennettä Helsingin lumimyräkässä 18. tammikuuta 2024. (Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen)

Mitä tehdä sähköistyvän liikenteen veropohjalle? – Suomenmaa kysyi puolueilta

Keskusta esittää sähköautojen kilometriveroa ja perää laajempaa liikenteen verotuksen uudistusta ensi vaalikaudelle.
Pauliina Pohjala 21.1.2024 8:00, muokattu 23.1.2024 8:27
a– a+
Liikenne

Tieliikenteestä kerätään muhkeat, reilun kahdeksan miljardin euron verotulot. Suurin potti tulee polttoaineverosta, lisäksi kerätään muun muassa ajoneuvoveroa ja autoveroa.

Tienpitoon ja -rakentamiseen käytetään yhteispotista noin miljardi, loput menee valtion kassaan.

Näin ei kuitenkaan jatku ikuisesti. Liikenteen sähköistyessä verotettavia päästöjä ei synny entiseen tapaan.

Liikenteen päästöjen väheneminen on hyvä asia ilmastolle, mutta onko verotulojen romahdukselle mitään tehtävissä?

Keskusta on esittänyt sähköautoille kilometriveroa. Myöhemmässä vaiheessa puolue tekisi yleisen autojen kilometriveron. Keskustan mielestä sähköautoilijoidenkin tulee osallistua liikenneinfrastruktuurin kustannuksiin. Sähköautoista ei makseta myöskään autoveroa tällä hetkellä.

Ratkaisujen esittäjiä ei välttämättä kiitellä, ja keskustakin on saanut avauksestaan kirpeää palautetta.

Kokoomus ei lämpene uusille veroille eikä puolue ole valmistellut muitakaan esityksiä liikenteen verotulojen paikkaamiseen.

Vihreät ja vasemmistoliitto ovat kiinnostuneita tienkäyttömaksuista.

Perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit vetoavat siihen, että polttomoottoriautojen syrjäytyminen vie vielä useita vuosia.

SDP liputtaa liikenteen verotuksen kehittämisen puolesta. RKP:n kanta on, että liikenteen verotuksen romahtaminen on tulevaisuudessa ajankohtainen asia, joka on syytä tarkastaa laajasti monesta eri näkökulmasta.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen muistuttaa, että autoilusta kertyvä verosumma sulaa muissakin maissa kuin Suomessa.

– Luulen, että nyt seurataan, mitä muissa maissa tapahtuu, hän sanoo.

Päästövähennystoimet kiristyvät sekä kotimaan politiikalla että EU:n toimilla. Tieliikenteen päästökauppa astuu näillä näkymin voimaan koko EU:ssa vuonna 2027, mikä nostaa polttoaineen hintaa. Uusien polttomoottoriautojen myynti päättyy vuonna 2035.

Nieminen uskoo, että liikenteestä lähtevät veroeurot kerätään veromaksajilta jatkossa tavalla tai toisella.

– Sellaisia verolajeja on aikasemminkin ollut, joista on luovuttu. Verotuskin on elävää elämää, se muuttuu.

Nieminen ei innostu ainakaan kilometriverosta. Hän näkee, että tehokkaasti toimivat ja verotuksen läpinäkyvyysvaatimukset läpäisevät järjestelmät tulisivat kalliiksi.

– En usko, että liikenteestä voidaan tai on järkevää jatkossa kerätä niitä samoja verotuloja kuin fossiilisten polttoaineiden aikana, hän kiteyttää.

Sähköautojen kilometriveroa Nieminen vastustaa, koska sähköautot ovat muutenkin kalliimpia kuin polttomoottoriautot.

– Jos halutaan, että autokanta uusiutuu, niin sitä on vaikea tehdä verotusta kiristämällä.

Nissan Leaf -täyssähköauton latausta Helsingissä tammikuussa 2020. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Suomenmaa kysyi puolueilta, miten ne korvaisivat tai keräisivät liikenteen verotulot jatkossa, kun liikenne sähköistyy.

Kokoomus

Kokoomuksen mukaan on luonnollista, että liikenteestä kerättävät verot pienenevät autoilun päästöjen romahtaessa. Tällöin liikenteen osuus verotuotoista laskee, sillä sellaista ei voi verottaa, mitä ei synny.

Puolueen ohjelmatyössä ei ole tällä hetkellä käynnissä mitään sellaista suunnittelua, joka tähtäisi näkemysten tarkastamiseen johonkin suuntaan. Kokoomus ei ole tarttumassa myöskään keskustan avaukseen sähköautojen kilometriverosta.

SDP

Käyttövoiman muutos autokannassa edellyttää liikenteen verotuksen kehittämistä.

Mielestämme verotuksen tulisi mahdollisimman teknologianeutraalisti tukea siirtymää energiatehokkaaseen ja vähäpäästöiseen liikenteeseen. Erilaisista malleista olisi tuotava keskusteluun lisää tietopohjaa pitkäjänteisen kokonaisratkaisun löytämiseksi.

Tehokkaat, johdonmukaiset mallit tuovat myös sosiaalisesti oikeudenmukaiset ja kestävät ratkaisut käyttöömme huomioiden myös elinkeinoelämän tarpeet ja alueellinen tasa-arvo.

Perussuomalaiset

Perussuomalaiset suhtautuvat torjuvasti liikenteen verotuksen kiristykseen. Tiedossa on, että liikenteen verotukseen on muodostumassa mittava verotulojen aukko, mikä johtuu tulevina vuosina halutusta ohjausvaikutuksesta pois fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Polttomoottoriautojen syrjäytyminen vie kuitenkin useita vuosia tällä hetkellä havaittavissa olevalla tahdilla.

Hallitus on jo valtiontalouden tasapainon saavuttamiseksi miettimässä lisää toimenpiteitä ja liikenteen verotus tulee miettiä huolellisesti tuleville vuosille. Kannamme huolta Suomen kilpailukyvylle olennaisista logistiikan kustannuksista.

Perussuomalaiset ei myöskään lähtökohtaisesti kannata avausta sähköautojen kilometriverosta.

Keskusta

Autokannan nopean sähköistymisen johdosta harkitsisimme täyssähköautoille kilometriveroa, joka ei perustu paikannukseen. Myös täyssähköautojen omistajat ja käyttäjät on saatava mukaan tieinfran ja yhteiskunnan muiden tarpeiden rahoitukseen. Vero olisi suuruudeltaan 0,04 euroa kilometriä kohden.

100 kilometriä kohden maksu tuleva 4 euron maksu vastaisi suunnilleen kahden bensa- tai diesellitran tankkauksesta aiheutuvaa kustannusta.

Maksu olisi arvioperusteinen eikä perustuisi paikannukseen ja sitä voisi tarvittaessa oikaista vastaamaan toteutuneita kilometrejä. Keskustan käyttämänä arviona on, että vuonna 2024 on 100 000 täyssähköautoa ja yhdellä autolla ajetaan keskimäärin 23 000 kilometriä.

Tulevaisuudessa tämän veron tuotto kasvaisi nopeasti sähköautojen yleistyessä, kun samanaikaisesti muusta liikenteestä kertyy yhä vähemmän verotuottoja jatkossa.

Täyssähköautojen kilometrivero olisi ensiaskel kohti yleisempää kilometriveroa, jossa tankilla tapahtuvaa bensan ja dieselin verotusta korvattaisiin käyttöön perustuvalla kilometriverolla. Kilometrivero tulee toteuttaa oikeudenmukaisella ja tietosuojaa kunnioittavalla tavalla.

Yleisempään kilometriveroon siirtymisen myötä verotus voisi vaihdella tietyyppien mukaan siten, että vero olisi korkeampi moottoriteillä kuin pienillä paikallisteillä. Vero voisi vaihdella ajoneuvotyypeittäin.

Hallituksen tulisi käynnistää liikenteen verotuksen laajempi uudistaminen siten, että kilometriverotus on käyttöönotettavissa vaalikaudella 2027–2031.

Vihreät

Liikenteen verotulot ovat laskemassa merkittävästi tulevina vuosina. Tämä on toisaalta hyvä uutinen, koska se merkitsee, että polttoaineverot ovat purreet ja liikenteen päästöt vähentyneet. Toisaalta liikenteestä kerätyt verot ovat merkittävä tekijä valtion budjetissa, ja jotenkin näiden laskua on tilkittävä.

Sähköautoille ei kuitenkaan tule rakentaa uusia raippaveroja, sillä veropohjan tilkitsemistä ei tule tehdä päästövähennystavoitteiden kustannuksella. Ministeriöissä on alustavaa valmistelua ja erilaisia malleja tienkäyttömaksuista, ja tätä valmistelua on syytä jatkaa.

Vihreät kannattavat mallia, jossa veroja tullaan liikenteen sähköistyessä keräämään enenevissä määrin teiden käytöstä, ei polttoaineesta.

Järkevää on myös, että autoilu olisi jatkossa kalliimpaa siellä, missä on toimiva joukkoliikenne ja edullisempaa siellä, missä henkilöautolle ei ole käytännössä vaihtoehtoa. Tienkäyttömaksut antavat tähän mahdollisuuden. Tienkäyttömaksut on toteutettava tinkimättä yksityisyydensuojasta ja ilman ajoneuvojen keskitettyä sijaintiseurantaa.

Veropohjan rapautumista paikkaamaan olemme lisäksi esittäneet mm. energiaveron sitomista indeksiin ja reilua lentoveroa.

Vasemmistoliitto

Kun liikenne ja laajemmin energia siirtyy pois fossiilisista, tulee verotuksen jatkossa perustua johonkin muuhun. Liikenteen osalta kyseeseen voi tulla ainakin ajokilometreihin perustuva järjestelmä sekä mahdollisesti myös tienkäyttömaksut tai ruuhkatullit suurimmilla kaupunkiseuduilla.

Kristillisdemokraatit

Sähköautojen autoverovapauden tarkoitus on synnyttää Suomeen markkinat sähköautoille ja riittävä sähköautojen kanta, jotta esim. jakeluverkoston rakentaminen tulee kannattavaksi, mikä taas puolestaan lisää sähköautojen houkuttelevuutta.

Jossain vaiheessa autovero voidaan ulottaa koskemaan myös sähköautoja.

Emme toivo Suomeen joidenkin puolueiden esittämää kilometripohjaista liikkumisen veroa. On syytä muistaa, että Suomen teillä liikkuu sähköistymisestä huolimatta yhä noin 2,2 miljoonaa polttomoottoriautoa vuonna 2030, vaikka autokanta sähköistyisi optimistisimpien ennusteiden mukaisesti.

RKP

Tämä on asia, joka on syytä tarkastaa laajasti monesta eri näkökulmista ja joka tulee olemaan ajankohtainen tulevaisuudessa. Emme ole lähitulevaisuudessa muuttamassa autoilijoiden verojärjestelmiä, mutta tiedostamme tarpeen keskustella asiasta tulevaisuutta ajatellen.

Lue myös

Nuoria värvätään rahamuuleiksi – Eivät välttämättä ymmärrä, että kyse on rikoksesta

Seuraamukset rahamuulille ovat rikostuomion lisäksi mahdolliset vahingonkorvausvelvollisuudet, poliisi sanoo
16.6.2025 11:17

VM: Velkaantuminen jatkuu – Alijäämä pienenee "piinallisen hitaasti"

Suomi tarvitsisi ennustettua nopeampaa kasvua, valtiovarainministeriö sanoo.
16.6.2025 11:14

Tutkimus: Etätyö voi nakertaa luottamusta ja yhteisöllisyyttä – "Hyödyt jakautuvat epätasaisemmin"

Esihenkilöt hyötyvät etätyöstä työntekijöitä vähemmän.
16.6.2025 10:18

Aihetunnisteet

auto autoilun verotus Liikenne liikennepolitiikka sähköauto verotus

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Moni puhdistaa grillin väärin – asiantuntija: Ennemmin poltetaan pois
Uutiset | 15.6.2025 20:30
Miten pitää muurikkapannu kunnossa? – Marttojen asiantuntija: Valurauta ruostuu hyvin herkästi
Uutiset | 15.6.2025 18:30
Huoli heräsi: Venäjän joukot murtautuivat uudelle alueelle
Uutiset | 13.6.2025 21:04
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Nuori vai seniori ratissa? Tilastot paljastavat hurjan eron
Uutiset | 14.6.2025 22:00
Suomalainen, ruotsalainen ja norjalainen sairastuvat, kuka menee työpaikalle? Erot ovat suuria
Uutiset | 15.6.2025 21:00
Huima läpimurto Parkinsonin taudin hoidossa
Uutiset | 14.6.2025 20:35
Varoitus: Nyt Moskova varautuu sodan kärjistymiseen
Uutiset | 13.6.2025 22:02
Älä usko vanhaa myyttiä – ”Kissat ovat mestareita peittämään”
Uutiset | 12.6.2025 22:05
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Rahat loppuvat: Tiepinnoitteesta luovutaan
Uutiset | 10.6.2025 19:53
“Puusta veistetty” Pyörremyrsky oli kuin paranneltu Messerschmitt – sodan päättyminen katkaisi kotimaisen hävittäjän tien taivaalle 
Uutiset | 10.6.2025 21:05
Historiallinen käänne: Autojätti kaavailee massiivista asetuotantoa
Uutiset | 10.6.2025 22:04
Törmäyksen uhatessa ohjaamosta oli syytä paeta nopeasti – moniongelmainen ranskalaisveturi palveli VR:ää vuosikymmeniä
Uutiset | 9.6.2025 21:00
Älä usko vanhaa myyttiä – ”Kissat ovat mestareita peittämään”
Uutiset | 12.6.2025 22:05
Huoli heräsi: Venäjän joukot murtautuivat uudelle alueelle
Uutiset | 13.6.2025 21:04
Pysäyttävä Nato-vuoto: Ukrainalle karu kohtalo
Uutiset | 11.6.2025 21:43
Varoitus: Nyt Moskova varautuu sodan kärjistymiseen
Uutiset | 13.6.2025 22:02
Moni uskoo tämän olevan taloyhtiöissä kiellettyä – Kiinteistöliitto: ”Kuuluu normaaliin elämään”
Uutiset | 30.5.2025 21:45
Kiinasta Ukraina-jyrähdys: ”Bensaa liekkeihin”
Uutiset | 4.6.2025 21:02
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
“Se oli kyllä hirvittävä vehje”– Finnair vältti neuvostokoneiden hankinnat, vaikka paine YYA-Suomessa oli kova 
Uutiset | 29.5.2025 21:00
Uhkaus: Käännymme kiinalaisten puoleen
Uutiset | 27.5.2025 21:23
Ex-komentajalta tyly viesti ukrainalaisille: Unohtakaa
Uutiset | 24.5.2025 21:12
Venäläiskuljettajat valtasivat Suomen tavaraliikenteen – Nyt kaksi suurinta toimijaa on ajautunut ongelmiin
Uutiset | 17.5.2025 10:30
Ruokavirastosta tärkeä ohje kotipuutarhureille – Tiesitkö tämän omena- ja päärynäpuista?
Uutiset | 3.6.2025 21:13
Rahat loppuvat: Tiepinnoitteesta luovutaan
Uutiset | 10.6.2025 19:53

Uusimmat

Nuoria värvätään rahamuuleiksi – Eivät välttämättä ymmärrä, että kyse on rikoksesta
Uutiset | 16.6.2025 11:17
VM: Velkaantuminen jatkuu – Alijäämä pienenee ”piinallisen hitaasti”
Uutiset | 16.6.2025 11:14
Tutkimus: Etätyö voi nakertaa luottamusta ja yhteisöllisyyttä – ”Hyödyt jakautuvat epätasaisemmin”
Uutiset | 16.6.2025 10:18
Kesäsesongista tullee vaisu matkailu- ja ravintola-alalla, arvelevat alan yrittäjät
Uutiset | 16.6.2025 10:15
Kristiina Ruuskanen Vesaisten johtoon
Uutiset | 16.6.2025 10:04
Pikkuhuuhkajien jatkopaikka ajautui huomattaviin vaikeuksiin
Uutiset | 16.6.2025 9:56
Kultarannassa keskustellaan tänä vuonna muuttuvasta maailmasta – Kaksipäiväinen tapahtuma alkaa
Uutiset | 16.6.2025 9:53
Trumpia vastustavassa mielenosoituksessa ammuttiin – Sivullinen mies kuoli
Uutiset | 16.6.2025 9:50
Miten Suomen talous kehittyy lähivuosina? – VM julkaisee talousennusteensa
Uutiset | 16.6.2025 9:48
Helsingin Sanomien ja Iltalehden päätoimittajat kertoivat olevansa parisuhteessa
Uutiset | 16.6.2025 9:40
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Nuorten liikennekuolemat järkyttävät – Autokoululiitosta kerrotaan, mikä parantaisi turvallisuutta
Uutiset | 15.6.2025 8:00
“Tässä maassa ei voi olla kahta kokoomusta “ – Riikka Purran haastanut Arto Luukkanen palauttaisi puolueen tavallisen duunarin asialle 
Uutiset | 13.6.2025 8:00
Toimittajalta | Satasia tiskiin ja häpeän tunne päälle – Eduskuntaan kokoontui joukko naisia, joille vaihdevuosien vähättely riittää
Uutiset | 11.6.2025 15:19

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Nuoria värvätään rahamuuleiksi – Eivät välttämättä ymmärrä, että kyse on rikoksesta
Uutiset | 16.6.2025 11:17
VM: Velkaantuminen jatkuu – Alijäämä pienenee ”piinallisen hitaasti”
Uutiset | 16.6.2025 11:14
Tutkimus: Etätyö voi nakertaa luottamusta ja yhteisöllisyyttä – ”Hyödyt jakautuvat epätasaisemmin”
Uutiset | 16.6.2025 10:18
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Rahat loppuvat: Tiepinnoitteesta luovutaan
Uutiset | 10.6.2025 19:53

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Miksi tulonhankkimismenot eivät olisi kuluja?
Mielipide | 16.6.2025 11:07
Lukijalta: Siitä talkoohengestä
Mielipide | 16.6.2025 11:03
Lukijalta: Opinnäytetyön vaikuttavuus?
Mielipide | 16.6.2025 10:55
Lukijalta: Missä viipyy elintarvikemarkkinalain korjaussarja?
Mielipide | 16.6.2025 10:50
Lukijalta: Riittävän riittämätön puolustus
Mielipide | 12.6.2025 9:59
Lukijalta: Taksvärkkipäivä paljastaa
Mielipide | 10.6.2025 9:03
Lukijalta: Keskusta kuntoon 2026
Mielipide | 9.6.2025 11:09
Lukijalta: Isäntä kateissa – Suomi myynnissä?
Mielipide | 13.6.2025 12:36

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Kristiina Ruuskanen Vesaisten johtoon
Uutiset | 16.6.2025 10:04
Päivi Mononen-Mikkilä jatkaa keskustanaisten johdossa
Uutiset | 16.6.2025 9:07
Nuorkeskusta kehottaa hallitusta hakemaan inspiraatiota Saksasta ja Puolasta nuorten työllistämiseksi
Uutiset | 6.6.2025 12:16
Nuorkeskusta kehottaa hallitusta hakemaan inspiraatiota Saksasta ja Puolasta nuorten työllistämiseksi
Uutiset | 6.6.2025 12:16
Linda Lähdeniemi keskustan aluevaltuustoryhmän puheenjohtajaksi Pirkanmaalla
Keskusta | 5.6.2025 15:55
Keskustan Peräpohjolan piiri vaatii Reilun kaupan markkinalakia
Keskusta | 4.6.2025 13:42
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste