Sähköautojen kilometriverosta on tullut "kirpeää" palautetta – Lohi kertoo, miksi vero olisi silti tarpeen
Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi myöntää saaneensa ”vähän kirpeää” palautetta sähköautojen kilometriveron esittämisestä.
Keskusta esittää sähköautoille omaa kilometriveroa, joka olisi suuruudeltaan noin neljä senttiä kilometriltä. Asia selvisi keskustan tekemästä vastalauseesta hallituksen esitykseen ajoneuvoverolain muuttamisesta, ja esitys sisältyy myös oppositiopuolueen vaihtoehtobudjettiin.
Lohi korostaa, ettei keskusta ole hirttäytynyt tiettyyn malliin kyseisessä verossa, vaan puolue halusi tehdä tärkeäksi katsomansa keskustelunavauksen.
– Liikenteen verotuksen pitää olla reilua ja kaikkien tienkäyttäjien pitää jollain tavalla osallistua siihen, hän sanoo Suomenmaalle.
Lohi sanoo olevansa huolissaan siitä, että valtion verokertymä rapautuu liikenteen sähköistyessä nopeaan tahtiin. Polttoaineiden valmisteverojen kertymä on jo romahtanut, ja samaan aikaan Suomi velkaantuu holtittomasti, hän toteaa.
– Joka kolmas tänä vuonna rekisteröity uusi henkilöauto on sähköauto. Uusista sähköautoista ei makseta ollenkaan autoveroa ja ajoneuvovero on hyvin vaatimaton, huomauttaa Lohi.
– Jos ajatellaan bensa- tai diesellitraa, niin jokaiseen litraan sisältyy noin puolet veroa.
Lohen mukaan keskusta ei ”missään tapauksessa” halua jarruttaa liikenteen sähköistymistä.
– Haluamme pitää kiinni siitä, että sähköauto on edelleen kilpailukykyisempi kuin polttomoottoriauto. Mutta meillä on ongelma, sillä liikenne eriarvoistuu.
Lohen mukaan tarkoitus ei ole, että verot eivät reippaasti nousisivat, vaan se, että ne eivät näin jyrkästi laskisi.
– Sen takia pitää uskaltaa tehdä tällaisia keskustelunaloitteita.