Matematiikan opettajat: Tietotekniikkaopetuksen puutteet ovat jo tasa-arvohaitta
Matemaattisten aineiden opettajien liitto (MAOL) patistaa lukioita ottamaan käyttöön sähköisiä ohjelmistoja matemaattisten aineiden tunneilla. Liitto suosittelee myös, että tietotekniikkaa opetettaisiin kouluissa enemmän.
– Se, mitä nuoret osaavat, on hyvin koulukohtaista. Harva lukiolainen osaa esimerkiksi käyttää hyvin taulukkolaskentaa, sanoo liiton puheenjohtaja Leena Mannila.
Taitoja tarvitaan sekä tulevissa sähköisissä ylioppilaskokeissa että työelämässä. Mannilan mukaan monissa yrityksissä kaivataan paremmin tietotekniikkaa osaavia nuoria.
Tietotekniikan vaihtelevasta taitotasosta on MAOL:n mukaan tulossa tasa-arvo-ongelma. Tietotekniikkataitoja tarvitaan kaikkien oppiaineiden sähköisissä ylioppilaskokeissa.
Esimerkiksi maantieteen yo-kokeessa oli eduksi, että abiturientti osasi tehdä graafisen esityksen tietokoneella.
Maantiede kirjoitettiin tänä syksynä ensi kertaa sähköisesti. Ensimmäisiin sähköisesti kirjoitettaviin aineisiin kuuluvat myös saksa ja filosofia.
Ylioppilastutkintolautakunnan pääsihteerin Kaisa Vähähyypän mukaan opettajien huoli tasa-arvosta ei ole perusteeton.
– Paljon on kiinni nuorten omasta ja opettajien innostuksesta. Kuitenkin jokaisen tulisi hallita ainakin normaalit toimisto-ohjelmat, sanoo Vähähyyppä.
Yo-kokeista matematiikka sähköistyy viimeisenä. Tänä syksynä aloittaneet lukio-opiskelijat kirjoittavat matematiikan sähköisenä keväällä 2019.
– Puutteet saadaan kyllä kurotuksi kiinni. Nyt on aikaa harjoitella ja ottaa tietotekniikkaa mukaan opetukseen. Tietotekniikka ja paperi eivät toki sulje toisiaan pois, vaan molempia tarvitaan, arvioi Vähähyyppä.
MAOL:n Mannilan mukaan tietotekniikan opetus on joissakin kouluissa järjestetty hyvin, joissakin taas ei oikein mitenkään.
Tietotekniikka saattaa olla vapaaehtoisena kurssina tai osana lukion opinto-ohjausta. Opetussuunnitelman mukaan sen tulisi liittyä kaikkiin oppiaineisiin.
Matemaattisten aineiden opettajien liitto on jo pitkään liputtanut sen puolesta, että tietotekniikka olisi erillinen oppiaine niin peruskoulussa kuin lukiossakin.
– Perusosaamisen pitäisi tulla jo peruskoulussa. Kun näin ei ole, niin nyt nähdään seuraukset, sanoo Mannila.
Yo-tutkintolautakunnan Vähähyyppä on kokemusten perusteella kääntynyt samalle kannalle kuin matematiikan opettajatkin.
– Tämä malli, että tietotekniikka on sisällytettynä muihin oppiaineisiin, ei ole tuottanut toivottua tulosta, sanoo Vähähyyppä.
Sekä MAOL että yliopistot järjestävät opettajille täydennyskoulutusta tietotekniikan alalla. Kiinnostusta on Mannilan mukaan runsaasti.