Lukio- ja valintakoeuudistukset lähtivät lapasesta, sanoo ex-ministeri – "Ei ihme, jos uupumus tavoittaa niin opettajat kuin oppilaatkin"

Koulutus

Entinen kansanedustaja ja ministeri Hannes Manninen (kesk.) kritisoi Suomenmaan blogissaan viime vuosien lukio- ja valintakoeuudistuksia, joiden hän katsoo johtaneen lukio-opettajien ja -opiskelijoiden uupumiseen.

– Ei voi välttyä ajatukselta, että lukio-, yloppilastutkinto- ja korkeakoulujen todistusvalintauudistukset ovat lähteneet lapasesta aiheuttaen uupumusta ja ahdistusta liian monille, Manninen kirjoittaa.

Hän viittaa lukion äidinkielen opettajan ja kirjailijan Tommi Kinnusen Helsingin Sanomille antamaan haastatteluun. Kinnunen jäi tänä syksynä sairaslomalle työuupumuksen vuoksi.

Manninen listaa blogissaan viime vuosien uudistuksia: lukioissa otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma vuonna 2016, vuonna 2019 tuli rajaton oikeus uusia ylioppilaskoe.

– Korkeakoulujen valintaperusteita muutettiin, ja todistuksista tuli pääväylä korkeakouluopintoihin. Samaan ruuhkaan tulivat korona sekä etä- ja lähiopetus, jopa samanaikaisesti. Juuri kun opetussuunnitelma ollaan saamassa haltuun, on tulossa uusi opetussuunnitelma.

Uudistusten seurauksena myös lukion yleissivistävyys on vaakalaudalla ja kielivalinnat yksipuolistuvat, Manninen näkee.

– Opettajien työ on yo-kirjoitusharjoituksia, kirjoitusten valvontaa ja niiden korjausta. Voimavaroja ei riitä varsinaiseen opetustyöhön.

Mannisen mukaan voi perustellusti sanoa korkeakoulujen siirtäneen pääsykokeiden järjestämisen lukioiden tehtäväksi.

– Oppilaille ”pääsykokeet” kestävät nyt 3–4 vuotta ja opettajat järjestävät ”preppauskurssit”. Ei ihme, jos uupumus tavoittaa niin opettajat kuin oppilaatkin.

Ongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan Mannisen mukaan tutkimusta ja selvityksiä, mutta pikalääkkeitä voi esittää terveellä järjellä.

– Uudet opetussuunnitelma- ja muut laaja-alaiset kehittämishankkeet on pantava jäihin muutamaksi vuodeksi. Kirjoitusten uusimiskertoja on rajoitettava ja ylioppilastutkintoon sisällytettävien syventävien aineiden lukumäärää on rajattava. Todistusten perusteella täytettäville opiskelupaikoille on asetettava ylärajaksi kaksi kolmasosaa.