Liikennevaliokunnan keskustalaiset haluavat yhtiöittää tiet, koska hankkeet eivät etene budjettivaroin
Tervetullut esitys, koska jotain on pakko tehdä, eduskunnan liikennevaliokunnan keskustalaiset kiteyttävät ajatuksensa valtion liikenneverkkoyhtiön perustamisesta.
Liikenneverkkoyhtiö on parhaillaan selvitysvaiheessa liikenne- ja viestintäministeriössä, ja aiheesta on puhuttu vasta periaatteellisella tasolla keskustan valiokuntaryhmässä.
Suomen tieverkkoa ei saa kuntoon valtion budjettivaroilla, Mikko Alatalo sanoo.
– Hallitus on antanut melkein miljardin väylien korjausvelan hoitamiseen, mutta uusiin hankkeisiin tarvitaan liikenneverkkoyhtiö, joka pystyy rahoittamaan teitä.
Ari Torniainen on samaa mieltä: liikennehankkeiden määrärahat ovat jatkuvasti pienentyneet, joten ulkopuolisia rahoittajia tarvitaan.
– Nykymenolla ei ole näköpiirissä, että uusia hankkeita saataisiin liikkeelle.
Eeva-Maria Maijala kehuu liikenneministeri Anne Berneriä (kesk.) siitä, että hän uskaltaa esittää isojakin uudistuksia.
– Se on vastuunkantoa. Kaikki tietävät, että jotain täytyy tehdä.
Maijala ei kuitenkaan kannata ajettujen kilometrimäärien valvomista autojen seurantalaitteilla.
– Miten ihmisten identiteetin suoja varmistetaan, Maijala kysyy.
Kaikki tietävät, että jotain täytyy tehdä.
Eeva-Maria Maijala
Maijalan mielestä tiestön yhtiöittämisessä parasta olisi se, että Suomi voisi hakea tiehankkeisiinsa EU-rahoitusta.
– Moniin EU-maihin on rakennettu kymmenien miljoonien eurojen siltoja ja tienpätkiä EU-rahoilla, mutta Suomi ei ole voinut hakea niitä, koska tiestöt ovat valtion omaisuutta.
Maijalan mielestä olisi myös tärkeää, että ulkomaalaiset rekat saataisiin maksamaan Suomen teiden käytöstä.
Markku Pakkanen epäilee, että autoilijoiden seurannasta voi vielä tulla kynnyskysymys.
– Jos näyttää siltä että se ei etene, niin päätä ei kannata alkaa hakata seinään.
Pakkasen mielestä kalliisiin seurantajärjestelmiin ei kannata lähteä. Polttoaineverotus on hänen mielestään sinänsä nerokas, koska siinäkin käyttäjä maksaa.
– Nykyinen verotusjärjestelmä ei ole huono, mutta rahat pitäisi kohdistaa infran rahoittamiseen.
Pakkanen kertoo suhtautuvansa valtion liikenneverkkoyhtiön perustamiseen myönteisesti, kunhan yksityiskohdista saadaan vielä lisää tietoa.
Torniainen ja Alatalo sanovat, että seurantalaitteiden käyttöönottoa on syytä selvittää, mutta samalla ihmisten tietoturvasta täytyy huolehtia.
– Nyt tähdätään pitkälle tulevaisuuteen, jossa ei ole enää kyse vain yksityisautoilusta, vaan myös autojen palveluiden ostamisesta, Alatalo sanoo.
Hänen mielestään polttoaineveron tilalle tarvitaan muuta, koska tulevaisuus on sähköautoissa.
Nyt tähdätään pitkälle tulevaisuuteen.
Mikko Alatalo
Alatalo kertoo ymmärtävänsä, että suuri uudistus voi aiheuttaa ihmisissä aiheuttaa torjuntareaktion.
– Mutta yhtiömalli varmistaisi, että se raha minkä autoilijat maksavat tien päällä, menisi teiden kunnostukseen ja rakentamiseen.
– Näitä yhtiöittämisiä on tapahtunut myös muissa länsimaissa, Alatalo huomauttaa.
Hän kuitenkin toteaa pirun asuvan tälläkin kertaa yksityiskohdissa.
– Vähäpäästöisten autojen omistajat pääsevät halvemmalla. Pystyykö köyhempi väki niitä hankkimaan?
Alatalo korostaa, että nyt ei pidä hötkyillä vaan toteuttaa uudistus niin, että kansalaiset eivät joudu eriarvoiseen asemaan.
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Mirja Vehkaperä on keskustellut liikenneverkkoyhtiöstä useaan otteeseen liikenneministeri Bernerin kanssa – ja näkee sen koko ajan positiivisemmin.
– Sillä halutaan uudistaa tulevaisuuden liikkumista sen sijaan, että näperreltäisiin polttoaine- tai autoveron kanssa. Tämä on iso paketti, jonka työstäminen vaatii edelleen töitä kaikissa hallitusryhmissä.
– Muutaman kuukauden kuluttua olemme paljon viisaampia siitä, mikä tahtotila oikeasti on.
Muutaman kuukauden kuluttua olemme paljon viisaampia siitä, mikä tahtotila oikeasti on.
Mirja Vehjaperä
Vehkaperä huomauttaa, että muun kuin suoran budjettirahoituksen tarve tiehankkeiden rahoittamiseen todettiin parlamentaarisessa työryhmässä jo viime vaalikaudella.
– Nyt mentäisiin monta askelta eteenpäin.
Vehkäperä on saanut ihmisiltä paljon kyselyitä autojen seurantalaitteiden käyttöönotosta. Hän näkee, että jos autoilusta halutaan periä maksuja käytön mukaan, niin jonkinlaista seurantaa täytyy käyttää.
Liikenneverkkoyhtiön myötä valtion tiet, rautatiet ja meriväylät yhtiöitettäisiin.
Ministeri Bernerin mukaan tavoitteena on, että yhtiö aloittaisi toimintansa jo ensi vuoden alussa. Ministeriö on nyt selvittänyt liikenneverkkoyhtiön perustamisen etuja ja haittoja.
– Tarkoitus on julkaista selvitys pian alkuvuodesta, toivottavasti jopa tammikuun aikana. Tämän jälkeen on aika avoimelle keskustelulle, johon kaikki ovat tervetulleita osallistumaan, Berner kirjoittaa blogissaan .