Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Näköislehti
  • Mediatiedot
  • Asiakaspalvelu
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Tilaa Suomenmaa
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
Banner
  • Mediatiedot
  • Asiakaspalvelu
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Tilaa Suomenmaa
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Näköislehti
Haku
Ukrainan sota

Zelenskyin neuvonantaja: Venäjä saanut varoituksen muilta ydinasevalloilta – Paljastaa, mikä pidättelee Putinia

1.2.2023 11:12
Lue lisää 

Berner: Liikenneverkkoyhtiöstä paljon väärää tietoa – "En ole koskaan sanonut, että seurantaa tarvitaan"

Pauliina Pohjala 11.1.2017 16:23, muokattu 11.1.2017 16:37
Jaa Twiittaa Lähetä Jaa
a– a+
Valtion liikenneverkkoyhtiö

Valtion liikenneverkkoyhtiö on joutunut vastatuuleen jo ennen kuin selvitykset sen perustamisesta ovat valmistuneet. Perussuomalaiset ovat ilmoittaneet vastustavansa ”kyttäysperusteista tieverohanketta”. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on ihmetellyt, miksi tarvitaan yhtiö, kun liikenteen verotulot voisi korvamerkitä tienpitoon.

Keskustan entisen varapuheenjohtajan Timo Kauniston talonpoikainen varovaisuus jättihanketta kohtaan on puolestaan johtanut siihen, että hän olisi jo laittamassa liikenneministeri Anne Berneriä (kesk.) hallitusaitiosta kakkosketjuun.

Autoilijoiden kuukausipaketit ja seurantalaitteet kuulostavat monimutkaisilta tavallisen tallaajankin korvaan.

Ministeri Berner sanoo, että valtion liikenneverkkoyhtiöstä on liikkeellä paljon väärää tietoa.

Aluksi hän kysyy, kuinka moni tietää, paljonko autoiluun menee rahaa kuukaudessa, kun mukaan lasketaan autovero, ajoneuvovero, polttoainevero ja arvonlisävero?

Euroja kertyy, mutta harva tietää kuinka paljon.

Jatkossa näistä veroista jäisi jäljelle vain osa. Sitten autoilija ostaisi yksityiseltä palveluntarjoajalta esimerkiksi kuukausiperusteisen oikeuden käyttää teitä.

– Pakollista on vain jonkinlainen aikaan perustuva perusmaksu. Jos ei ole kiinnostunut muista palveluista, niitä ei tarvitse käyttää, Berner korostaa.

Bernerin mukaan ajoneuvon paikantamista tarvitaan vain silloin, jos käyttäjä itse valitsee kilometriperusteisen maksun.

– Minä en ole koskaan sanonut, että seurantaa tarvitaan, hän sanoo napakasti.

Berner uskoo, että puheet seurantalaitteiden pakollisuudesta liittyvät aikaisempiin selvityksiin tienkäyttömaksuista.

– Nyt tilanne on kehittynyt huomattavasti. Aikaan perustuva käyttömaksu voidaan tuottaa niin, että se ei edellytä paikannusta.

Ministerin mukaan vain kilometriseuranta vaatii tiedon siitä, kuinka paljon auto liikkuu valtion teillä. Kuntien katuverkostoahan maksut eivät koskisi lainkaan.

– Reittejä ei välttämättä tarvitse tietää. Palvelut ovat viime kädessä aina jokaisen omaa valintaa. Yhtiö pystyy hyvin huolehtimaan siitä, että jos ihminen ei halua paikannusta tai muita sijaintiin kytkettyjä palveluita, niin niitä ei ole pakko käyttää. Yhtiö ei ole siitä riippuvainen.

Lännen median (10.1) haastattelema Valtiontalouden tarkastusviraston tuloksellisuustarkastuspäällikkö Teemu Kalijärvi ehti tosin jo epäillä, että lobbarit ovat koko tiehankkeen taustalla.

– En tunnista tällaista keskustelua lainkaan. Tämä hanke on lähtenyt liikkeelle tarpeesta uudistaa liikenneverkon rahoitus, Berner sanoo.

Hän uskoo, että palveluntarjoajien välille syntyvä kilpailu pitäisi autoilijoiden kulut kurissa ja jopa alhaisempana kuin nykyään. Yksityistiet puolestaan jäisivät liikenneverkkoyhtiön ulkopuolelle ja niiden valtionavustuksista päättäisivät jatkossa maakunnat.

Liikenneverkkoyhtiölle tulisi lakiin perustuva velvoite huolehtia koko väyläverkoston laadusta ja korjausvelan hoidosta.

Berner vertaa tiemaksuja televerkkoon.

Operaattorit tarjosivat aluksi puheaikaa, seuraavaksi tuli tekstiviestien käytön mahdollisuus ja tänä päivänä älypuhelimeen voi ladata lukuisia sovelluksia. Puhelimelle voi antaa luvan sijainnin käyttöön, jos niin haluaa.

– Ei sitäkään rakennettu yhdessä yössä, mutta jostakin piti lähteä liikkeelle.

Berner näkee tulevaisuuden liikenteenkin olevan älykästä ja kytkeytynyttä. Autoilijat saavat esimerkiksi liikenneturvallisuuspalveluita ja voivat luoda keskenään verkostoja.

– Me emme tee tätä hanketta huomiseksi vaan 20–30 vuotta eteenpäin kantavaksi. Liikenne on silloin aivan toisenlaista kuin nyt. Silloin tämä järjestelmä on valmis, se kehittyy koko ajan sitä varten.

Vaikka julkisuudessa tulee paljon vastavoimia, niin minua on kannustettu rauhalliseen eteenpäin menemiseen ja uudistushengen ylläpitämiseen.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.)

Liikenteeltä peritään vuosittain kahdeksan miljardin euron edestä veroja, mutta tämän hallituskauden aikana liikennehankkeisiin käytetään vain 1,8 miljardia euroa.

Bernerin mukaan verojen korvamerkitseminen tiehankkeisiin ei ole mahdollista, koska se ei ole budjettitalouden periaatteiden mukaista.

– Siihen ei ole ollut varaa. Suomella on paljon lakisääteisiä velvotteita, ja silloin nipistetään tierahoista. Tällä hallituskaudella infrarahat ovat pienentyneet merkittävästi.

Berner kertoo saaneensa keskustan kentältä paljon kannustusta ja palautetta, jonka mukaan liikenneuudistus tarvitaan, mutta se pitää valmistella huolellisesti.

– Vaikka julkisuudessa tulee paljon vastavoimia, niin minua on kannustettu rauhalliseen eteenpäin menemiseen ja uudistushengen ylläpitämiseen.

Berner ei osaa vielä sanoa, pitäisikö liikenneverkkoyhtiön perustamisen selvittämistä varten perustaa parlamentaarinen työryhmä, kuten liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) on esittänyt.

– Tehdään ensin selvitys loppuun, kerrotaan siitä ja sitten katsotaan, millainen keskustelu syntyy ja miten asiaa viedään eteenpäin.

Ministeri vakuuttaa väylien yhtiöittämisen olevan erittäin järkevä hanke.

– En ole koskaan elämäni aikana vienyt eteenpäin asioita, joihin en ole perehtynyt tai joihin en ole uskonut. Uskon, että väylien yhtiöittäminen on joka tapauksessa tavalla tai toisella edessä Suomessa, kuten monessa muussakin Euroopan maassa.

Berner ottaa kannustavaksi esimerkiksi ilmailulaitoksen, josta tuli valtion kokonaan omistama osakeyhtiö Finavia vuonna 2010.

Kaikki lentokentät siirtyivät osaksi Finaviaa. Yhtiö sai tuloksi lentoyhtiöiden laskeutumismaksut ja muun muassa vuokratulot. Finavia investoi tällä hetkellä 900 miljoonaa euroa Helsinki-Vantaan kenttään ja on kunnostanut Maarianhaminan, Oulun ja Rovaniemen lentokenttiä.

– Näitä ei olisi pystytty tekemään valtion budjettirahoilla. Finavia on pystynyt hyödyntämään myös investointipankkien rahoitusta. Matkailijavirrat ovat kasvaneet tuntuvasti, monet yrittäjät ovat hyötyneet ja samalla on pystytty hoitamaan alueelliset kentät, Berner kertoo.

– Kaikki Euroopan suuret investoinnit on tehty yhtiömuotoisina, koska se on se keino, jolla hankkeisiin saadaan EU- tai investointipankkirahoitusta.

Onko hallituksella riittävästi poliittista tahtoa liikenneverkkoyhtiön perustamiseen? Aikataulu on kunnianhimoinen, sillä yhtiön on tarkoitus olla toiminnassa jo vuoden 2018 alussa.

– Tällä hetkellä sitä on vaikea arvioida, poliittinen tahto on aina monien asioiden summa. Mutta minun tehtäväni on ollut tehdä perusteellinen, ammattitaitoinen, hyvin valmisteltu, monipuolinen, kaikki riskit, mahdollisuudet, hyödyt ja haitat kartoittava selvitys.

– Sen jälkeen toivon, että pystymme tekemään faktapohjaisen ja rohkean ratkaisun, joka kantaa kauas tulevaisuuteen.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan selvitys liikenneverkon kehittämisestä julkaistaan ensi viikon torstaina. Ehdotus lähtee laajalle lausuntokierrokselle ja samalla avataan kansalaiskeskustelu Ota kantaa -palvelussa .

Lue myös

Liikennevaliokunnan keskustalaiset haluavat yhtiöittää tiet, koska hankkeet eivät etene budjettivaroin

Tervetullut esitys, koska jotain on pakko tehdä, eduskunnan liikennevaliokunnan keskustalaiset kiteyttävät ajatuksensa valtion...
10.1.2017 6:00

Berner haluaa Suomesta älykkään liikenteen edelläkävijän: "Edessä suurempi muutos kuin auton keksiminen"

Keskiviikkona julkisuuteen vuotanut uutinen siitä, mitä uudistuksia valtion liikenneverkkoyhtiö eli Live Oyj toisi...
19.1.2017 15:04

Kärnä alentaisi polttoaineverotusta vielä enemmän, Jarva toivoo huomioitavaksi vanhoilla autoilla ajavat

Kansanedustaja Mikko Kärnä (kesk.) pitää liikenne- ja viestintäministeriön juuri esittelemää mallia valtion väyläyhtiöstä kehittämiskelpoisena...
19.1.2017 16:18

Laske ministeriön laskurilla, mitä uudistus sinulle merkitsisi

Liikenneturvallisuusvirasto Trafin internet-sivuilla jokainen voi käydä kätevästi laskemassa, mitä liikenne- ja viestintäministeriön kaavailemat...
19.1.2017 16:17
Jaa Twiittaa Lähetä Jaa

Aihetunnisteet

liikenne liikenneverkkoyhtiö

Ei kommentteja

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen

Kirjaudu sisään

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Paljastus Pentagonin kulisseista: Ukrainalle lobataan tuhovoimaista apua
Uutiset | 30.1.2023 22:15
Insider: Venäjä toi Ukrainaan harhautustankkeja – Operaatiolla nolo loppu
Uutiset | 31.1.2023 22:15
Järjestö: Ukraina käyttää kiellettyjä jalkaväkimiinoja
Uutiset | 31.1.2023 13:14
Zelenskyin neuvonantaja: Venäjä saanut varoituksen muilta ydinasevalloilta – Paljastaa, mikä pidättelee Putinia
Uutiset | 1.2.2023 11:12
Boris Johnson katuvana Washington Postissa: Tämä Kremlin kohtalokas valhe meni läpi Natossa – ”Hyväksyin sen itsekin”
Uutiset | 31.1.2023 20:00
Puola ei neuvottele F-16-hävittäjien lähettämisestä Ukrainalle
Uutiset | 31.1.2023 14:18
Kaikki eivät halua lääkehoitoa ahdistuneisuushäiriöön – Tämä voisi toimia yhtä hyvin, kertoo tutkimus
Uutiset | 31.1.2023 23:00
Kuuluisa brittilehti hehkuttaa ”satumaista” suomalaista kaupunkia – Nimeää Euroopan aliarvostetuimmaksi matkakohteeksi
Uutiset | 31.1.2023 15:30
Sotataidon asiantuntija Ylelle: Venäjä kokoaa voimia ”isompaa operaatiota varten” – Tämän hyökkääjä oppi viime kevään tappioista
Uutiset | 1.2.2023 9:24
Keskustan Ovaska: Peli poikki, Marin!
Uutiset | 31.1.2023 14:05
Paljastus Pentagonin kulisseista: Ukrainalle lobataan tuhovoimaista apua
Uutiset | 30.1.2023 22:15
Insider: Venäjä toi Ukrainaan harhautustankkeja – Operaatiolla nolo loppu
Uutiset | 31.1.2023 22:15
Asiantuntija hätkähti Putinin harhaista esiintymistä: ”Kylmääviä merkkejä”
Uutiset | 26.1.2023 11:52
TK: Vain harva tuntee tämän tärkeän ravintoaineen – jos elimistössä on sitä liian vähän, seurauksena voi olla rasvamaksa, sydänsairaus tai Alzheimerin tauti
Uutiset | 26.1.2023 21:49
Järjestö: Ukraina käyttää kiellettyjä jalkaväkimiinoja
Uutiset | 31.1.2023 13:14
Zelenskyin neuvonantaja: Venäjä saanut varoituksen muilta ydinasevalloilta – Paljastaa, mikä pidättelee Putinia
Uutiset | 1.2.2023 11:12
Venäjä uhosi tuhoavansa länsimaiden mahdollisesti lähettämät tankit Ukrainassa – ”Nämä tankit palavat kuten kaikki muutkin”
Uutiset | 25.1.2023 12:20
Boris Johnson katuvana Washington Postissa: Tämä Kremlin kohtalokas valhe meni läpi Natossa – ”Hyväksyin sen itsekin”
Uutiset | 31.1.2023 20:00
Puola ei neuvottele F-16-hävittäjien lähettämisestä Ukrainalle
Uutiset | 31.1.2023 14:18
Kaikki eivät halua lääkehoitoa ahdistuneisuushäiriöön – Tämä voisi toimia yhtä hyvin, kertoo tutkimus
Uutiset | 31.1.2023 23:00
Avaus duumasta: Venäjän ostettava Kiinalta lentotukialus, jonka Ukraina myi ”parin vodkapullon hinnalla”
Uutiset | 18.1.2023 22:15
Venäläiskersantti mahtaili alaisilleen – Kävi kalpaten
Uutiset | 17.1.2023 23:00
Ukrainan asevoimat sanoo surmanneensa ja haavoittaneensa ainakin 260 Venäjän sotilasta Zaporizhzhjan alueella
Uutiset | 4.1.2023 12:56
Tiedustelu: Wagner-palkkasotilasyhtiössä ällistyttävä kurssinmuutos
Uutiset | 20.1.2023 11:52
Ukraina julkaisi tuoreen tiedon: Näin jättimäiset ovat Venäjän tappiot
Uutiset | 5.1.2023 10:31
WSJ: Valkoisen talon ex-neuvonantaja sai tarpeekseen Erdoğanin ”roistomaisesta” käytöksestä – Esittää Natolle äärimmäistä keinoa
Uutiset | 18.1.2023 11:26
Asiantuntija hätkähti Putinin harhaista esiintymistä: ”Kylmääviä merkkejä”
Uutiset | 26.1.2023 11:52
Tämä supervitamiini ehkäisee nopeasti yleistyvää syöpää
Uutiset | 16.1.2023 22:00
Maailman vanhin ihminen kuollut – ensimmäinen tässä hurjassa iässä kuollut henkilö
Uutiset | 18.1.2023 8:34
Paljastus Pentagonin kulisseista: Ukrainalle lobataan tuhovoimaista apua
Uutiset | 30.1.2023 22:15

Uusimmat

Orion: Teollisuusliiton lakko voi aiheuttaa useiden lääkkeiden tuotepuutteita
Uutiset | 1.2.2023 17:30
Ukrainassa sarja ratsioita korruptiosta epäiltyjen viranomaisten koteihin ja työpaikoille
Uutiset | 1.2.2023 17:14
Kuljetusalan lakko näkyisi muun muassa pursuilevina jäteastioina, viipyilevinä paketteina ja ehkä myös bensapumpuilla
Uutiset | 1.2.2023 17:05
Lakivaliokunta puoltaa muutosta, jonka myötä pakottamalla solmittu avioliitto voidaan purkaa kumoamalla
Uutiset | 1.2.2023 16:30
Ex-europarlamentaarikko Eija-Riitta Korhola erosi kokoomuksesta – Korhola katsoo, että puolue pelkää olla mitään mieltä
Uutiset | 1.2.2023 16:06
Von der Leyen kertoi suuntaviivoista Euroopan kilpailukyvyn kohentamiseksi – näin Yhdysvaltojen vihreään elvytyspakettiin todennäköisesti vastataaan
Uutiset | 1.2.2023 15:58
Kaikki K-Citymarketit, Prismat ja Lidlit pyritään pitämään mahdollisten lakkojen aikana auki
Uutiset | 1.2.2023 15:47
SDP:n puoluevaltuutetut tyrmäävät hallitukseen menon perussuomalaisten kanssa, Uutissuomalaisen kysely kertoo
Uutiset | 1.2.2023 14:52
Erillinen Nato-ratifiointi Turkissa olisi uusi tilanne, myöntää puhemies Vanhanen – ”Sitten otetaan kantaa, jos näin tapahtuu”
Uutiset | 1.2.2023 14:52
Australiassa onnistuttiin mahdottomassa etsinnässä: viikkoja kadoksissa ollut olemattoman kokoinen radioaktiivinen kapseli löytyi
Uutiset | 1.2.2023 14:40
Näytä lisää
cover_image

Lue uusin Suomenmaa

Kirjaudu ja lue näköislehti Tilaa lehti Lue näköislehti

Pääkirjoitukset

Marinin hallitus teki viimeiset merkittävät päätöksensä
Pääkirjoitus | 31.1.2023 21:00
Kokoomus avasi kylkensä kritiikille
Pääkirjoitus | 30.1.2023 21:00
Ainakin vaalistartti ja vaaliohjelma näyttävät, että keskusta on täydessä iskussa kohti eduskuntavaaleja
Pääkirjoitus | 27.1.2023 21:00

Toimitus suosittelee

Keskusta avasi vaalikampanjansa – Saarikko: ”Aluepolitiikasta on tullut erottamaton osa turvallisuuspolitiikkaa”
Uutiset | 27.1.2023 14:00
Professori kertoi Natoa paremman ratkaisun keskustan risteilyllä – Perusasiat eivät muutu Naton jäsenenäkään, viestittää puolustusministeri Savola
Uutiset | 29.1.2023 10:00
Ruuhka-Suomen kasvatti Anniina Jalkanen muutti perheineen pientilalle, vaikka ei tiennyt maaseudusta mitään – tubesuosio ”räjähti”
Uutiset | 28.1.2023 12:16

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Orion: Teollisuusliiton lakko voi aiheuttaa useiden lääkkeiden tuotepuutteita
Uutiset | 1.2.2023 17:30
Ukrainassa sarja ratsioita korruptiosta epäiltyjen viranomaisten koteihin ja työpaikoille
Uutiset | 1.2.2023 17:14
Kuljetusalan lakko näkyisi muun muassa pursuilevina jäteastioina, viipyilevinä paketteina ja ehkä myös bensapumpuilla
Uutiset | 1.2.2023 17:05
Paljastus Pentagonin kulisseista: Ukrainalle lobataan tuhovoimaista apua
Uutiset | 30.1.2023 22:15
Insider: Venäjä toi Ukrainaan harhautustankkeja – Operaatiolla nolo loppu
Uutiset | 31.1.2023 22:15
Asiantuntija hätkähti Putinin harhaista esiintymistä: ”Kylmääviä merkkejä”
Uutiset | 26.1.2023 11:52

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Pääkaupunkiseudulla tarvitaan aluepolitiikkaa
Mielipide | 31.1.2023 19:06
Trump ei ole vaaraton
Mielipide | 31.1.2023 16:24
Tuottajaorganisaatiot keino markkinaedunvalvontaan
Mielipide | 31.1.2023 15:58
Miksi pienet lapset joutuvat mukautumaan aikuisten työaikoihin?
Mielipide | 31.1.2023 12:23
Metsäteollisuus ja kotimainen energiantuotanto uhattuna
Mielipide | 30.1.2023 9:34
Trump ei ole vaaraton
Mielipide | 31.1.2023 16:24
Vahva aluepolitiikka luo työtä ja hyvinvointia Lappiin
Mielipide | 25.1.2023 11:46
Vahvempaa tulevaisuuspolitiikkaa ja vähemmän somelumipyryjä
Mielipide | 26.1.2023 14:01

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan kansanedustajien tupaillat radiossa ja verkossa alkavat tänään – Näin voit kuunnella niitä
Uutiset | 1.2.2023 9:38
Kansanedustajakonkari Esko Kiviranta luopuu eduskuntavaaliehdokkuudestaan – ”Haluan tarjota nuoremmille mahdollisuuden”
Uutiset | 1.2.2023 8:51
Keskusta sai ehdokaslistan täyteen Oulun vaalipiirissä – Eija Nivala valittiin ehdokkaaksi
Uutiset | 1.2.2023 8:39
Keskustan Aittakumpu: Ei lapsia sateenkaarityöpajoihin
Uutiset | 25.1.2023 16:02
Keskustan Ovaska: Peli poikki, Marin!
Uutiset | 31.1.2023 14:05
Professori kertoi Natoa paremman ratkaisun keskustan risteilyllä – Perusasiat eivät muutu Naton jäsenenäkään, viestittää puolustusministeri Savola
Uutiset | 29.1.2023 10:00
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Näköislehti

Asiakaspalvelu

Asi­a­kas­pal­ve­lu 044 7778 710 (ark. 9–13)
asiakaspalvelu@suomenmaa.fi

Asiakaspalvelu

Toimitus

etunimi.sukunimi@suomenmaa.fi
uutiset@suomenmaa.fi

Ou­lun toi­mi­tus
PL 52, Lekatie 6, Oulu

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Tilaa Suomenmaa Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Nipputilaukset
Rekisteriseloste
Evästeasetukset


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste

Käytämme evästeitä

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle ajankohtaista ja kiinnostavaa sisältöä. Voit hyväksyä evästeiden käytön painamalla “Hyväksy kaikki” tai muuttaa asetuksiasi. Suomenmaa.fi käyttää seuraavia evästeitä:

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä, mitata sivuston suorituskykyä ja kerätä tietoa sivuston käytöstä.
Hyväksymällä evästeet autat meitä kehittämään palveluitamme ja sivustoamme. Emme käytä evästeitä markkinointiin. Voit muuttaa evästeasetuksiasi milloin tahansa sivun alalaidasta löytyvästä “Evästeasetukset”-painikkeesta.
Evästeasetukset
Suomenmaa.fi

Evästeiden avulla voimme palvella sinua paremmin. Keräämme tietoa verkkosivuston käytöstä. Voit hallinnoida evästeasetuksiasi alta.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Evästeet

  • moove_gdpr_popup (käytetään evästeasetusten tallentamiseen, kesto 365 päivää)
Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä, mitata sivuston suorituskykyä ja kerätä tietoa sivuston käytöstä. Osa evästeistä tallennetaan käyttäjän päätelaitteelle pidemmäksi aikaa, ja ne ovat käytettävissä, kun käyttäjä palaa sivustolle takaisin. Istuntoon liittyvät evästeet poistuvat, kun käyttäjä sulkee selaimen.

Evästeet

  • _ga (käytetään kävijöiden erotteluun, kesto kaksi vuotta)
  • _gid (käytetään kävijöiden erotteluun, kesto 24 h)
  • _pk_id (Tilastointi, käyttäjän yksilöinti (Matomo Cloud), kesto 13kk)
  • _pk_ses, _pk_cvar, _pk_hsr  (Tilastointi, vierailuun liittyvien tietojen tallennus (Matomo Cloud), kesto 30min)
  • _pk_ref (Tilastointi, saapumis-/lähdetiedon muistaminen (Matomo Cloud), kesto 6kk)
  • matomo_sessid (Väärinkäytösten estäminen, CSRF-turvaominaisuus (Matomo Cloud), poistetaan kun selain suljetaan.)
  • mtm_consent (Tilastointi, käyttäjän evästehyväksynnän muistaminen (Matomo Cloud), kesto 30v.)
  • mtm_cookie_consent (Tilastointi, käyttäjän evästehyväksynnän muistaminen (Matomo Cloud), kesto 30v.)