Berner haluaa Suomesta älykkään liikenteen edelläkävijän: "Edessä suurempi muutos kuin auton keksiminen"
Keskiviikkona julkisuuteen vuotanut uutinen siitä, mitä uudistuksia valtion liikenneverkkoyhtiö eli Live Oyj toisi, päästi enimmät höyryt ulos jo ennen varsinaista tiedotustilaisuutta.
Torstaina liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) pitämässä tiedotustilaisuudessa jo tiedettiin, että ministeriön tekemässä selvityksessä esitetään autoveron poistamista.
Se helpottaisi auton vaihtamista uudempaan ja vähäpäästöisempään. Ensi alkuun käyttöön tulisi aikaan perustuva, kiinteä tienkäyttömaksu, joka porrastuu niin, että vähäpäästöisille autoille maksu olisi pienempi.
Polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa laskettaisiin myös. Kaikkiaan liikenteen verotusta kevennettäisiin 1,6 miljardilla eurolla.
Myöhemmässä vaiheessa autoilijan vaihtoehdoksi tulisi kilometripohjainen hinnoittelu, joka vaatisi ajoneuvon paikantamisen.
Sen avulla tiedettäisiin, liikkuuko auto liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä.
Berner huomauttaa, että ajoneuvon sijainnin ilmoittava laite tulee joka tapauksessa pakolliseksi vuonna 2018. Kaikki maaliskuun 2018 jälkeen tyyppihyväksyttävät, EU:n alueella myytävät autot täytyy varustaa eCall-järjestelmällä, joka ilmoittaa automaattisesti hätäkeskukseen onnettomuuspaikan ja ajoneuvon tyypin.
Berner ei pidä kestävänä ratkaisuna sitä, että polttoaineveroa korotettaisiin ja se korvamerkittäisiin liikennehankkeisiin.
– Kyky nostaa veroja tulee joka tapauksessa tiensä päähän. Lisäksi, polttoaineveroa pitäisi jatkuvasti nostaa, koska polttoaineen käyttö tulee jatkuvasti laskemaan. Se ei ole loputtomasti hyödynnettävissä oleva tie.
Tiedotustilaisuudessa useat toimittajat ihmettelivät, mistä yhtiö saisi enemmän rahaa kuin nykymallissa. Berner sanoo, että uudessa yhtiössä olisi suurempi määrä maksajia.
– Maksun piirissä olisivat paitsi autoilijat ja raskas liikenne, myös ulkomainen raskas liikenne ja joukkoliikenne.
– Palveluiden kasvaessa syntyy koko ajan suurempia mahdollisuuksia.
Ministeri toivookin, ettei liikennehanketta ajateltaisi niin, että liikenteen nykyinen olotila siirretään uuteen yhtiöön.
Berner vertaa tätä siihen, että nykyinen televerkko olisi vain lankapuhelinten käytössä.
– Nyt rakennetaan edellytyksiä aivan toisenlaiselle liikennejärjestelmälle.
Berner kertoo pyytäneensä Esko Aholta, Lauri Lylyltä ja Inka Merolta selvityksen siitä, miltä infra näyttää Suomessa vuonna 2050. Sen on määrä valmistua maaliskuun loppuun mennessä.
Yhtiöittäminen koskisi vain valtion teitä, jotka kattavat ainoastaan 17 prosenttia Suomen tieverkosta.
Palveluoperaattorit voisivat jälleenmyydä liikenneverkon käyttöä ja tarjota omia liikenteen palvelujaan kuluttajille. Palveluoperaattoreita voisivat olla esimerkiksi vakuutusyhtiöt, teleyritykset, linja-autoyhtiöt ja autoalan yritykset.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikenneverkon yhtiöittäminen nopeuttaisi liikenteen palvelujen kehittämistä myös siksi, että se avaisi uusia liiketoimintamahdollisuuksia myös tahoille, jotka eivät ole ennen olleet liikenteen toimialalla.
Berner näkee tulevaisuudessa jopa liikennemuotoja, jotka eivät liiku tiellä, ilmassa tai meressä.
Berner näkee liikenteen mullistuvan täysin tulevien vuosien aikana.
– Se muutos, jonka liikennettä kohtaa, tulee olemaan suurempi kuin auton keksiminen aikanaan oli.
Berner näkee tulevaisuudessa jopa liikennemuotoja, jotka eivät liiku tiellä, ilmassa tai meressä.
– Suomi voisi olla edelläkävijä luomassa ympäristön, joka olisi houkutteleva juuri näille innovaatioille.
On selvää, että joidenkin autoilijoiden kustannukset nousevat ja joidenkin laskevat, ministeri myöntää.
Mutta millaiset maksut tulevat ihmiselle, joka asuu syrjäseudulla ja käyttää autoa harvakseltaan yksityisteillä?
– On olemassa myös pienehkö perusmaksu, olikohan noin parisataa euroa vuodessa, mikä aikaan perustuva maksu voisi vähimmillään olla, Berner sanoo.
Keskimääräinen aikaan perustuvan maksun suuruus olisi noin 539 euroa.
Liikenne- ja viestintäministeriö käyttää esimerkkihenkilönään vuoden 2005 Jeep Cherokee C6:lla ajavaa Onnia, joka asuu maaseudulla ja ajaa päivittäin pitkiä työmatkoja suuripäästöisellä autollaan.
Onnin kiinteä asiakasmaksu olisi vuodessa jopa 943,46 euroa, minkä päälle tulisi asiakasmaksun arvonlisävero 226,43 euroa. Vuositasolla Onni kuitenkin hyötyisi kaikkiaan 250,90 euroa liikenteen verojen alenemisen vuoksi.
Kilometriperusteisen maksun valitseminen sen sijaan merkitsisi Onnille 1021,75 euroa tappiota vuodessa.
Vähän ajavalle kilometriperusteisen maksun hyöty tulee siinä, että se perustuu aidosti käyttöön.
Bernerin mukaan päätös siitä, toteutetaanko yhtiö vai ei, pitäisi syntyä joko kevään kehysriihen tai hallituksen puolivälitarkastelun yhteydessä huhtikuun lopulla.
Silloin yhtiö voisi käynnistää toimintansa vuonna 2018 alussa.
Berner sanoo kiireen johtuvan siitä, että yhtiö täytyy perustaa ennen maakuntauudistuksen käynnistymistä vuonna 2019. Liikenneverkolla tulee olla silloin selkeät rakenteet, jotta maakunnat eivät tee päällekkäisiä ratkaisuja sen kanssa.
Toiseksi syyksi ministeri mainitsee autokaupan, joka tietysti pelkää myynnin seisahtumista, kun asiakkaat odottavat autoveron poistoa.
– On keskeistä, että teemme nopeita ja selkeitä ratkaisuja.
Berner kertoo, ettei hän tai ministeriö antanut selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä julkisuuteen ennen aikojaan, vaikka se sinne päätyi.
– Niihin tietovuotoihin ei ministeriö ole valitettavasti voinut vaikuttaa, eikä sellainen varmasti kuulu omiin periaatteisiini.