Koulun aloituksen lykkääminen aiotaan estää – Ovaska pitää virheenä: “Lapset kehittyvät omaan tahtiinsa"
Opetus- ja kulttuuriministeriössä valmistellaan perusopetuksen tuen uudistusta, jonka osana koulukäynnin aloittamisen siirtäminen ei olisi enää mahdollista. Nykyään perhe voi anoa lykkäystä koulun aloittamiseen, syynä voivat olla esimerkiksi kielelliset vaikeudet, kehityksen viiveet tai sairaus.
Keskustan opettajataustainen kansanedustaja Jouni Ovaska näkee, että uudistus on askel taaksepäin, eikä toimivista käytännöistä tule luopua.
– On selvää, että lapset kehittyvät omaan tahtiinsa eikä kaikkia lapsia voi iänkään perusteella laittaa samaan muottiin. Välillä paras tuki oppimiseen on aika, eikä sitä voida korvata millään tukimuodoilla kouluissa, Ovaska sanoo tiedotteessa.
Pirkanmaalainen kansanedustaja kertoo, että esimerkiksi Tampereella lykkäyspäätöksiä on tehty noin 30–40 vuodessa.
Uudistusta on perusteltu lasten oikeudella perusopetukseen sekä mahdollisuudella suorittaa omassa ikäryhmässä. Lisäksi nähdään, että uudistus vauhdittaisi koulupolkua, sillä on todennäköisempää suorittaa perusopetuksen oppimäärä lasten perusopetuksessa kuin aikuisten perusopetuksessa.
Ovaska kuitenkin näkee, että koulun henkilöstön ja tukiverkoston asiantuntijuus, oppilaan yksilöllisyyden huomioiminen ja yhteistyö huoltajien kanssa mahdollistavat parhaan oppimispolun.
– Pahimmillaan tilanteessa, jossa lapsi joutuu aloittamaan koulun valmiuksista ja toiveista piittaamatta, lapsen motivaatio ja into koulutietä kohtaan voivat lamaantua jo alkumetreillä, millä on enemmän seurauksia koko koulupolulle ja lapsen tulevaisuuteen, hän sanoo.
Ovaskan mukaan tärkeintä koulujärjestelmän kehittämisessä on lasten yksilöllisten tarpeiden huomiointi. Tämänkaltaisen toimivan elementin poistaminen on täysin sitä vastaan ja on täysin väärä suunta koulujen oppimisen tuen kehittämisessä, Ovaska painottaa.