Norjassa alle viisi prosenttia syyskuussa rekisteröidyistä uusista autoista oli bensiini- tai dieselkäyttöisiä
Norjassa alle viisi prosenttia viime kuussa rekisteröidyistä uusista autoista oli bensiini- tai dieselkäyttöisiä. Yhteensä lähes 18 000 autosta 77,5 prosenttia oli täyssähköautoja ja reilut 17 prosenttia hybridejä, norjalainen tieliikenteen etujärjestö OFV kertoo. Ruotsissa kolmasosa syyskuussa rekisteröidyistä uusista autoista oli sähköautoja ja 21 prosenttia hybridejä. Tanskassa vastaavat luvut olivat reilut 22 prosenttia ja 23 prosenttia.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan syyskuussa reilut 11 prosenttia Suomessa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista oli täyssähköautoja ja vajaat 19 prosenttia ladattavia hybridejä.
Suomessakin sähköautojen ensirekisteröintien määrä on kasvanut kovaa vauhtia. Tilastokeskuksen mukaan esimerkiksi viime vuonna sähköautojen määrä tuplaantui.
Silti Suomen sähköautoistuminen laahaa reippaasti muita Pohjoismaita jäljessä.
Tosin Suomessakin liikenteen ennustetaan sähköistyvän arvioitua nopeammin. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tuoreen ennusteen mukaan Suomessa on vuonna 2030 noin 600 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa, kun vielä kesäkuussa sähköautoja oli Suomessa noin 82 000. Määrässä ovat mukana täyssähköautojen lisäksi ladattavat hybridit. Vielä viime vuonna ennustettiin, että sähköautoja olisi vuonna 2030 noin 350 000.
Norja johtaa siirtymistä vihreämpään autoliikenteeseen, ei pelkästään Pohjolassa, vaan myös maailmalla. Yli puolet viime vuonna Norjassa ensirekisteröidyistä autoista oli sähköautoja. OFV:n mukaan sähköajoneuvojen osuus uusien autojen myynnistä oli 54 prosenttia, mikä toi yli kymmenen prosenttiyksikön kasvun edellisvuoteen verrattuna.
Länsi-Euroopan suurin öljyntuottaja on panostanut voimakkaasti sähköautoilun edistämiseen tukien avulla. Maan tavoitteena on, että kaikki myydyt uudet autot olisivat nollapäästöisiä vuoteen 2025 mennessä.
Norjalaisen sähköautojärjestön pääsihteeri Christina Bun mukaan Norjassa ollaan oikealla tiellä kohti tätä päämäärää. Sähköautot yleistyivät hänen mukaansa ensin rikkailla suurkaupunkialueilla, mutta nyt niitä myydään myös runsaasti harvemmin asutuille alueille.
– Tämä vahvistaa suuntauksen, jonka mukaan myös maaseutu on avosylin ottanut vastaan sähköllä kulkevia autoja nyt, kun markkinoilla on suuria hyviä autoja, joilla on pitkä toimintasäde, Bu sanoo.
Norjassa lähes joka kolmas uusi auto oli syyskuussa Tesla. Amerikkalainen valmistaja on hallinnut norjalaisia automarkkinoita tammi-syyskuussa 11 prosentin osuudella. Toyota yltää kakkossijalle 10 prosentin markkinaosuudella, ja sitä seuraavat Volkswagen ja Volvo.