Keskustan Ovaska vaatii hallitusta varmistamaan, ettei EU-direktiivi estä rekkojen vapaata liikkumista Suomen ja Ruotsin rajan yli
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.) kertoo olevansa tyytyväinen Euroopan parlamentin tiistaiseen äänestyspäätökseen, jossa otettiin kantaa rekkojen enimmäismittoja ja -massoja määrittelevään mitta- ja massadirektiiviin.
Ovaskan mukaan olennaisinta päätöksessä on, että rekkaliikenne Suomen ja Ruotsin rajan yli voisi jatkua nykyisellä muuta Eurooppaa suuremmalla kalustolla.
Keskustaedustajan mukaan parlamentin kanta on suuri helpotus erityisesti suomalaiselle metsäteollisuudelle sekä kuljetusyrittäjille.
– Pahimmassa tapauksessa puutavaraliikenne Suomen ja Ruotsin välisen rajan yli olisi ollut vaarassa loppua kokonaan. Se olisi ollut iso suonenisku suomalaiselle metsäteollisuudelle ja kuolinisku monille kuljetusyrittäjille, jos olemassa olevasta miljoonien eurojen arvoisesta kuljetuskalustosta olisi tullut kertaheitolla laiton, Ovaska sanoo tiedotteessaan.
Ovaska kuitenkin muistuttaa, että Euroopan parlamentin nyt päättämä kanta oli vasta ensimmäinen erävoitto.
Seuraavaksi asia etenee EU-ministerineuvoston pöydälle. Sinne se päätyy kuitenkin vasta kesäkuussa käytävien EU-parlamenttivaalien jälkeen.
Ovaskan mukaan käsittelyn seuraavissa vaiheissa korostuu Orpon hallituksen rooli. Ovaska korostaa, että hallituksella on suuri vastuu edistää suomalaiselle metsäteollisuudelle, puunjalostukselle ja kuljetusyrittäjille tärkeän asian etenemistä suotuisasti.
Merkitystä on Ovaskan mukaan myös sillä, keitä suomalaiset valitsevat Euroopan parlamenttiin kesäkuussa käytävissä europarlamenttivaaleissa.
– EU-pöytiin on vietävä entistäkin yhtenäisemmin viestiä ja ymmärrystä, että Suomi tarvitsee jo sijaintinsa sekä maailmanpoliittisen tilanteen muuttumisen takia joustoja EU-päätösten toimeenpanossa, hän summaa.
Ovaska kiittää keskustalaisen europarlamentaarikon Elsi Kataisen työtä asian edistämisessä.
– Elsi Katainen toimi ryhmänsä pääneuvottelijana, jolla Suomen kannalta vahingollinen EU-komission pohjaesitys saatiin muuttumaan Suomen olosuhteet huomioivaksi.
