Keskusta: Ilmasto ei pelastu autoilun hintaa nostamalla
Keskusta haluaa lisätä biopolttoaineiden käyttöä liikenteessä ja taltuttaa näin ilmastonmuutosta. Biopolttoaineiden käyttöä puolue tukisi keventämällä niiden verotusta.
Keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni totesi tiistaina, että kaikista nopeimmin fossiilisten polttoaineiden käyttöä vähennetään lisäämällä biopolttoaineiden käyttöä liikenteessä.
– Se on myös iso työllisyyskysymys, jos pystytään kotimaisella raaka-aineella korvaamaan sitä (fossiilisia polttoaineita), Kulmuni totesi.
Keskusta painottaa tiistaina julkaisemassaan liikennepoliittisessa linjauksessaan, ettei ilmastoa pelasteta autoilun hintaa nostamalla. Suomi on harvaan asuttu ja pitkien etäisyyksien maa, ja osalle kansalaisista auton käyttö on välttämätöntä. Päätöksien täytyy olla myös tästä näkökulmasta katsoen reiluja ja oikeudenmukaisia.
Puolue toteaakin linjauksessaan, ettei polttoaineverotusta saa korottaa.
Sen sijaan kokoomuksen väläyttelemää autoveron poistoa keskusta ei kannata. Kulmunin mukaan se olisi epäoikeudenmukaista ja ilmastonkin kannalta väärä tie.
– Autoveron poisto olisi selkeä tulonsiirto hyvätuloisimmille ja varakkaimmille. Sitä keskusta ei voi tukea, Kulmuni korostaa.
Kulmunin mukaan nykyinen autoveromalli on toimiva, sillä se suosii pienipäästöisten autojen hankintaa ja tähän suuntaan on keskustan mielestä autoverotusta vietävä jatkossakin.
Autoveron poisto tekisi sen sijaan suuripäästöiset autot selvästi nykyistä houkuttelevimmiksi.
– Pienipäästöisistä autoista maksetaan autoveroa 2,7 prosenttia, mutta isoista, suuripäästöisistä melkein puolet. Tämä on meidän mielestämme oikeudenmukaista, Kulmuni kiteyttää nykymallin.
Kulmuni myös muistuttaa, että autoveron poisto jättäisi verotuloihin noin miljardin loven. Sen parsiminen esimerkiksi ajoneuvoverolla tarkoittaisi noin 300 euron nousupainetta vuositasolla. Jos aukkoa yritettäisiin tilkitä polttoaineiden hinnoissa, korotuspaine olisi suurusluokkaa 20–35 senttiä litralta pumppuhinnoissa.