Hintaopas: Suomalaisten arviot omasta ostovoimasta laskeneet – miesten arvio omasta kulutuksesta romahti
Suomalaisten arviot omasta ostovoimasta ovat notkahtaneet, kertoo Hintaopas. Vuoden kolmannen kvartaalin ostovoimaindeksin lukema oli 5,9, kun edellisellä kvartaalilla lukema oli 6,0.
Hintaoppaan kerran kvartaalissa tehtävässä kyselyssä selvitettiin, kuinka paljon suomalaiset arvioivat käyttävänsä tuotteisiin ja tavaroihin seuraavien kolmen kuukauden aikana.
Ostovoimaindeksin hienoinen lasku on monien tekijöiden summa, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
– Suomalaiset kuluttajat ovat edelleen hyvin varovaisina epävarman taloudellisen tilanteen edessä. Taloudessa on jo nähtävillä virkoamisen merkkejä taantumasta, mutta mahdollisen tulevan talouskasvun hitaus ja entistä korkeammat hinnat vaikeuttavat isompien hankintojen tekemistä, Matinvesi-Bassett sanoo tiedotteessa.
Kuitenkin yli 22 prosenttia Hintaoppaan kyselyyn vastanneista kertoi, ettei aio enää karsia menoista. Matinvesi-Bassettin mukaan osa vastaajista sanoi avovastauksissa, että heillä ei ole jäljellä mitään, mistä voisi ottaa pois.
Säästämään pystyvistä vastaajista yli puolet kertoi pyrkivänsä säästämään vapaa-ajan menoista ja noin 40 prosenttia lomamatkoista ja viihteestä. Ruokakauppakuluista ja remonteista oli valmis säästämään kummastakin noin 30 prosenttia. Kauneus- ja kosmetiikkamenoista oli valmis säästämään lähes 30 prosenttia vastaajista.
Hintaoppaan mukaan poikkeuksellista oli, että miesten arvio omasta kulutuksestaan seuraavan kolmen kuukauden aikana laski lähes 200 eurolla noin 780 euroon. Tämä on ensimmäinen kerta hieman yli vuoden kestäneessä mittaushistoriassa, kun miesten arvioitu kulutus laski reilusti alle 900 euron.
Naisten kulutus on taas kyselyn mukaan nousussa. Naiset arvioivat käyttävänsä ostoksiin noin 460 euroa, kun edellisellä kvartaalilla summa oli vain reilut 300 euroa.
Keskimäärin ostoksiin käytetään reilut 600 euroa.
Lisäksi kyselyssä kartoitettiin verkko-ostamisen välineitä. Kannettavalla tietokoneella ostoksia verkossa teki yli 40 prosenttia vastaajista, puhelimella kähes 30 prosenttia ja puhelimella sovelluksen kautta reilut 10 prosenttia. Ostosovellukset olivat erityisesti 15–24-vuotiaiden suosiossa. Heistä lähes neljännes käytti sovelluksia.
Hintaopas kertoo, että suomalaisilla on keskimäärin neljä ostosovellusta. Suosituimmat olivat K-Ruoka, S-kaupat, Tori.fi ja Wolt.
Bilendin verkkokyselyyn vastasi kesäkuussa tuhat 18–75-vuotiasta suomalaista. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi, Oikotie ja PodMe.