Hawkit lensivät Suomeen 40 vuotta sitten – brittikoneesta tulee ilmavoimien ylivoimaisesti pitkäikäisin konetyyppi
Hawk-harjoitushävittäjien aikakausi alkoi Suomen ilmavoimissa tasan 40 vuotta sitten.
Konehankinnan valmistelu käynnistettiin jo vuonna 1974. Ehdokkaita vanhojen ranskalaisvalmisteisten Fouga Magister -koneiden korvaajaksi oli viisi: brittiläinen Hawker Siddeley Hawk, ranskalainen Alpha Jet, ruotsalainen Saab 105G, italialainen Aermacchi MB.339 ja tshekkoslovakialainen L-39 Albatros.
Ensimmäiset Hawk-suihkuharjoitushävittäjät saapuivat Suomeen 16. joulukuuta 1980. Ensimmäisen koneen, HW-302, lensivät Iso-Britannian Dunsfoldista Poriin majuri Paavo Janhunen ja insinöörimajuri Keijo Kokko.
Jo suhteellisen varttuneesta iästään huolimatta Hawkilla koulutetaan suomalaispilotteja vielä pitkään. Ilmavoimien mukaan palvelusvuosilla mitattuna Hawk tulee olemaan Ilmavoimien historian ylivoimaisesti pitkäikäisin konetyyppi: kaluston on määrä olla käytössä kuudella vuosikymmenellä, aina 2030-luvun loppupuolelle asti.
Käyttöiän jatkamiseksi koneiden analogiset järjestelmät on muutettu digitaaliseksi ympäristöksi.
– Patrian toteuttamat päivitykset ovat varmistaneet, että Hawk-laivueen elinkaari on jatkunut, ja se toimii edelleen Suomen ilmavoimien koulutusympäristönä, konevalmistaja BAE Systemsin Suomen maajohtaja Paul Hitchcock sanoo tiedotteessa.
Hawkin käyttö aloitettiin Suomessa ensin neljällä Isossa-Britanniassa rakennetulla lentokoneella, jonka jälkeen Valmet kokosi 46 lentokonetta lisää. Viimeinen näistä koneista toimitettiin lokakuussa 1985.
Vuonna 1993 Suomen ilmavoimat tilasi seitsemän kappaletta Hawk Mk 51A -mallia, jotka toimitettiin vuoden aikana.
Suomi lisäsi Hawk-koneiden määrää vuonna 2007 hankkimalla Sveitsistä 18 kappaletta vähän lennettyä Mk 66 -mallia, joiden käyttö aloitettiin Patrian toteuttaman muutos- ja päivitystyön jälkeen.
Ilmavoimien mukaan hyväkuntoiset ja vähän lennetyt koneet saatiin erittäin edullisesti. Koko hankinnan hinta oli 41 miljoonaa euroa, mikä vastasi tuolloin kahden uuden Hawkin hintaa.
Lento-onnettomuuksissa Ilmavoimien Hawkeja on tuhoutunut vuosikymmenten varrella kaikkiaan 12. Onnettomuuksissa viisi lentäjää on saanut surmansa.
Hawk-konetta on valmistettu yli 1000 kappaletta. Uusimmat, yhä tuotannossa olevat koneet on tarkoitus toimittaa Qatarin ilmavoimille vuonna 2021.