Hallitus sai luottamuslauseen opposition koulutusvälikysymyksessä
Kaikkien oppositiopuolueiden välikysymys koulutuksen tasa-arvosta kaatui äänin 98-80.
Opposition mukaan hallituksen toteuttamat leikkaukset ovat heikentäneet koulutuksen tasa-arvoa.
Hallitus on välikysymyksen allekirjoittajien mukaan laiminlyönyt koulutuspolitiikassaan myös lapsi-, sukupuolivaikutus- ja yhdenvertaisuusarviot ja näin heikentää koulutuksen tasa-arvoa.
– Sipilän hallitus suhtautuu koulutuksen tasa-arvon ylläpitämiseen välinpitämättömästi, eikä oppimiserojen tasaaminen ole sen työlistalla. Hallitus on unohtanut koulujen arjen, jossa väsyneet opettajat yrittävät antaa laadukasta opetusta kasvaville lapsiryhmille, oppositio toteaa välikysymyksessä.
Koulutuksesta leikattiin vahvasti jo edellisellä, Jyrki Kataisen ja Alexander Stubbin hallituskaudella, jolloin suuri osa nykyisistä oppositiopuolueista istui hallituksessa.
Tällöin monet koulutusalan järjestöt, kuten Akava ja OAJ kritisoivat hallitusta suurista koulutusleikkauksista ja koulutuksen eriarvoistumisesta.
Keskustan Petri Honkonen syytti oppositiota aiemmin tällä viikolla hurskastelusta. Hän muistutti Kataisen hallituksen vieneen kaudellaan rahaa kunnilta ja näin heikentäneen koulutuksen tasa-arvoa.
– Laadukas ja yhdenvertainen koulutus ei toteudu, jos kunnilta viedään rahat ja ammattilaisia lomautetaan Kataisen hallituksen tapaan. Kuntien ja koulujen voimavarat on turvattava koko Suomessa, Honkonen vaatii.
Hallituksen puolesta välikysymykseen vastasi välikysymyskeskustelussa keskiviikkona opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen.
– Hallitus suhtautuu oppimistulosten laskuun ja tasa-arvon huolenaiheisiin erittäin vakavasti. Ongelmat ovat olleet tiedossa pitkään, mutta vasta tämä hallitus on todella ryhtynyt uudistamaan peruskoulua.
Oppositio vetosi myös suomalaisen peruskoulun historiaan menestystarinana.
– Suomalaisen koulun vahvuus on ollut yhtäläisten mahdollisuuksien luomisessa kaikille lapsille perhetaustasta riippumatta. Tutkimusten mukaan perheen sosioekonominen tausta vaikuttaa entistä enemmän koulumenestykseen.