Etla: Vihreiden tuotteiden maailmanmarkkinat kasvavat – Suomen osuus nyt vain 0,5 prosenttia, mutta potentiaalia kasvuun olisi

Talous

Suomen osuus vihreiden tuotteiden kaupasta on vain puolisen prosenttia, mutta Suomella on potentiaalia kasvuun, kertoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla.

Tutkimusjohtaja Tero Kuusi arvioi, että Suomesta olisi luotava uskottava brändi ilmasto- ja ympäristöteknologian osaajana.

Valtaosa Suomen vihreistä tuotteista liittyy metalliteollisuuden tuotantoon, mutta potentiaalia voisi olla etenkin ympäristöliiketoiminnan palveluissa.

Suoriin päästövähennyksiin ja energian säästötoimiin liittyvät, niin kutsutut vihreät tuotteet tähtäävät ilmastonmuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen.

Suoriin päästövähennyksiin liittyvien tuotteiden osuus maailmankaupasta oli 1,8 prosenttia vuonna 2019.

Laajemmin ilmastotoimiin kytkeytyvien energian ja resurssien säästötoimiin liittyvän tuoteryhmän osuus oli liki 5 prosenttia.

Määrä kasvanee tulevaisuudessa, kun merkittävä osa maista on sitoutunut erilaisiin hiilineutraalisuustavoitteisiin.