Asiakastutkimus: Lähes puolet suomalaisista on tehnyt verkko-ostoksia työajalla, miehet naisia useammin – lappilaiset ahkerimpia verkkoshoppailijoita
Suomalaisista miltei puolet on joskus tehnyt verkko-ostoksia työajalla, selviää maksupalvelu Klarnan teettämästä asiakastutkimuksesta. Miehistä työajalla oli joskus tehnyt ostoksia 57 prosenttia, naisista 38 prosenttia. Harvoilla verkko-ostoksiin kuitenkaan kuluu työaikaa viikottain tai sitä useammin.
Verkossa ostosten tekeminen on lisääntynyt kuluvana vuonna, ja tutkimuksen mukaan puolet suomalaisista tekee nyt vähintään puolet ostoksistaan verkossa.
Valintaa selitetään usein koronavirukselta suojautumisella. Hieman yli puolet hoitaa ostosten tekemisen kännykällä, naiset miehiä useammin. Sunnuntai on suomalaisten ylivoimaisesti suosituin verkko-ostospäivä.
Verkkoshoppailun määrässä johtavat lappilaiset, mutta myös Keski-Pohjanmaalla ja Kainuussa on ahkeria verkko-ostajia. Ahvenanmaalla verkkoshoppailu on harvinaisinta.
Asiakastutkimuksen tekoon osallistui Klarnan lisäksi tutkimusyhtiö Cint. Tutkimukseen osallistui yli 1 000 suomalaista ympäri maata viime syyskuussa. Apuna käytettiin myös kauppiaiden myyntidataa.