Elinkeinoministeri Lintilä: Patteriklusteri on nyt kuuma ala – Suomi kilpailee megaluokan akkutehdasinvestoinnista
Akkusektori elää nyt kovaa nousua ja alan kansainväliset toimijat miettivät, minne rakentaa akkutehtaita. Euroopan strategisena tavoitteena on, että EU:ssa olisi 200 miljoonaa sähköllä toimivaa kulkuneuvoa vuoteen 2030 mennessä.
Työ- ja elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kertoo, että Suomi on vahvoilla valikoitua varsinaisen akkutehtaan sijoituspaikaksi.
– Meillä on se iso etu, että meillä on ne mineraalit ja meillä on metallien jatkojalostusta, perustelee elinkeinoministeri.
Lisäksi Suomessa alan koulutustaso on hyvä ja Suomella on myös hyvä maine alan toimijoiden keskuudessa.
– Tämä sektori on kuuma maailmalla tällä hetkellä ja meillä on sille paljon annettavaa. Meillä on kaikki edellytykset pärjätä, mutta kisa on kova.
Huolena kuitenkin on, että joissakin EU-maissa voi tulla kiusaus tarjota investoijille EU:ssa kiellettyjä investointitukia ja tämä voi sotkea kuvioita.
Lintilän mukaan tehdaskisassa ovat käytännössä mukana kaikki Euroopan maat ja Suomi pyrkii erottautumaan markkinoimalla vahvuuksiaan.
– Olen kiertänyt maailmalla markkinoimassa Suomea tehtaan sijoittamiskohteena. Lisäksi me autamme kaikissa mahdollisissa toimissa, esimerkiksi jos on vakavasti otettava toimija, me autamme kaikessa maakohteissa selvitystyössä.
Elinkeinoministeri on keskustellut aiheesta muun muassa Japanissa, mutta toteaa, että useat maat ovat olleet kiinnostuneet Suomesta akkutehtaan sijoituspaikkana.
Ratkaisuja tai liikahduksia akkutehdasinvestointien osalta voi tulla millä hetkellä tahansa.
Jos Suomi valikoituisi tehtaan sijoituspaikaksi, kyse olisi miljardiluokan hankkeesta.
– Varmaan pyöritään miljardista neljään miljardiin. Kyse olisi joka tapauksessa megaluokan investoinnista, Lintilä arvioi.
Valmistuessaan tehtaan työllistämisvaikutus voisi olla 400–500 työntekijää.
Jos EU:n tavoite 200 miljoonasta sähköllä toimivasta ajoneuvosta toteutuu, miten paljon tarvitaan akkutehtaita?
– Kukaan ei tiedä tarkasti, mutta niitä tarvitaan paljon, ministeri vastaa.
Valtio on omistajana sekä Terrafamessa että Keliberissä, jotka kumpikin tuottavat akuissa tarvittavia keskeisimpiä mineraaleja.
Julkisuudessa on vaadittu myös kaivoslain uusimista, ja työ- ja elinkeinoministeriön toimesta perataan, onko kaivoslaissa tai siihen nivoutuvissa ympäristönsuojelulaissa tai vesiensuojelulaissa korjattavaa.
Lintilä kuitenkin muistutti tiistaina, ettei Suomessa ole tällä hetkellä yhtään toimivaa kaivosta, joka olisi luvitettu uusimman kaivoslain aikana.
Hallituskausi on jo loppusuoralla ja ministeri Lintilä toivoo, että hänen seuraajansakin ottaisi patteriklusterin kärkihankkeeksi.
Akkuja ei tarvita vain kulkuneuvoissa, vaan myös esimerkiksi älypuhelimissa.
– Tulevaisuudessa kuluttajaa kiinnostaa tuleeko koboltti puhelimen akkuun Kongosta vai Sotkamosta, Lintilä muistuttaa.