Atria pääsi Kiinan sikamarkkinoille, Tiilikainen innoissaan
Atria kertoo saaneensa vahvistuksen sianlihan vientiluvalle Kiinaan. Yhtiön mukaan vienti pyritään käynnistämään mahdollisimman pian.
Toimitusjohtaja Juha Gröhn kommentoi yhtiön tiedotteessa, että vientilupa on ainutlaatuinen mahdollisuus päästä Kiinan markkinoille ja laajentaa liiketoimintaa uudelle alueelle.
Ilmoitus heijastui Atrian osakkeeseen, jonka arvo oli iltapäivällä noin viisi prosenttia nousussa.
Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) pitää Kiinan päätöstä hyvin merkittävänä.
– Tämä on paras uutinen suomalaiselle sianlihatuotannolle pitkään aikaan.
Tiilikainen huomauttaa, että suomalaisen sianlihan tuottajahinta on alhaisin EU:ssa.
– Päätös antaa uskoa tulevaan sianlihantuottajille. Se on merkittävä askel hallituksen tavoitteessa löytää uusia vientimarkkinoita suomalaisille elintarvikkeille ja parantaa siten ruoan kauppatasetta, Tiilikainen sanoo.
Vientilupaa pitkään neuvotellut kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio näkee päätöksen perustuneen Kiinan viranomaisten sekä Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran ja maa- ja metsätalousministeriön saumattomaan, pitkäjänteiseen yhteistyöhön.
– Yhteistyö kiinalaisten kanssa tulee varmasti tiivistymään ja tätä kautta voidaan edistää muutakin suomalaista vientitoimintaa. Myös muu viranomaisten välinen yhteistyö kuten sähköisten vientitodistusten käyttöönotto tulee lisäämään vientiä, Husu-Kallio uskoo.
Keskustan kansanedustaja ja itsekin sianlihantuottaja Pertti Hakanen näkee kiinalaisten markkinoiden aukeamisen suomalaiselle sianlihalle loistavana uutisena. Hänen mukaansa nyt on latu auki viennin kasvattamiselle aivan uusiin mittakaavoihin.
– Suomalainen sianlihantuottaja saa tällä hetkellä merkittävästi vähemmän lihakilosta, kuin EU:n muissa maissa. Kiinan vienti on suuren suuri mahdollisuus, jolla tätä rakoa voidaan saada kurottua umpeen.
Hakasen mielestä tämän uutisen myötä voidaan alkaa puhua taas sianlihantuotannon tulevaisuudesta.
– Pitkään jatkuneen epätoivoisuuden jälkeen on tunnelinpäässä nähtävissä valoa, jonka tuottaa vieläpä aito kysyntä. Jos näillä markkinoilla nyt onnistutaan, mikä tahansa on tulevaisuudessa mahdollista. Kiina on sen verran suurten kulutusvolyymien maa.
Hakasen mukaan suomalainen puhdas ruoka on tuote, jolla on markkina-arvoa maailmalla.
– Aivan turhaan elinkeinoa leimataan auringonlaskun alaksi. Ken tietää, vaikka suomalainen arktinen ruokabrändi olisikin seuraava Nokia?