Asiantuntija: Nämä kaksi välinettä voivat pelastaa hengen, jos auto joutuu veteen
Suomi järkyttyi tällä viikolla, kun kaksi nuorta hukkui louhokseen uponneen auton mukana. Kaksi nuorta puolestaan selviytyi onnettomuudesta hengissä.
Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty sanoo tuoreessa blogikirjoituksessaan, että auton päätyminen veteen on aina äärimmäisen vaarallista. Sellaisistakin onnettomuuksista voi kuitenkin selvitä oikeanlaisilla ennaltaehkäisy- ja pelastautumistoimilla.
Räty nostaa kirjoituksessaan esiin muutamia olennaisia seikkoja, joilla voi pyrkiä varautumaan tilanteeseen, jossa auto päätyy veteen.
Rädyn mukaan Suomessa tapahtui vuosien 2014–2023 aikana kaikkiaan 29 kuolemaan johtanutta tapausta, joissa henkilö- tai pakettiauto päätyi veteen.
Tietonsa Räty pohjaa liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien raportteihin.
Kuudessa tapauksessa kyse oli itsemurhasta ja kolmessa kuljettaja sai sairauskohtauksen. Jäljelle jäävissä 20 tapauksessa syyt liittyivät esimerkiksi ajovirheisiin, nukahtamiseen tai hallinnan menetykseen.
– Useimmat olivat yksittäisonnettomuuksia, mutta mukana oli myös nokkakolari, peräänajon väistötilanne ja yksi kuljettajaton auto, joka valui veteen ja aiheutti sivulliselle vahinkoa, Räty summaa.
Lähes puolet tapauksista tapahtui talvella. Lumiset ja jäiset tiet lisäsivät riskiä, kun taas kevään, kesän ja syksyn onnettomuudet tapahtuivat kuivalla tiellä.
Uponneista autoista puolet päätyi ojaan, seitsemän jokeen tai puroon ja kolme järveen. Usein auto kääntyi katolleen, mikä vaikeutti ulospääsyä.
– Erityisesti turvavyön avaaminen veden alla voi olla haastavaa. Kaikki uhrit eivät kuitenkaan hukkuneet; osa menehtyi törmäyksessä saamiinsa vammoihin, Räty sanoo.
Lähes puolet kuljettajista oli päihtyneitä. Joissakin tapauksissa ylinopeutta oli selvästi, mutta esimerkiksi liukkaalla tiellä jopa nopeusrajoituksen mukainen vauhti on saattanut Rädyn mukaan olla liikaa.
Tiekaiteet eivät aina estäneet auton joutumista veteen. Auto saattoi esimerkiksi kulkea kaiteen takana tai nousta sen päälle ja jatkaa siitä veteen.
Rädyn mukaan tuhansien järvien maassa jokaisen on tärkeää valmistautua myös siihen mahdollisuuteen, että auto päätyy veteen.
Erityisesti sähköistyvien autojen kohdalla on hänen mukaansa syytä pohtia, muodostuvatko ne uppoamistilanteessa entistä vaarallisemmiksi.
Autoissa olisi hänen mukaansa syytä olla aina helposti saatavilla turvavyöleikkuri ja hätävasara. Leikkuri auttaa vapautumaan nopeasti turvavöistä ja hätävasara auttaa ikkunoiden rikkomisessa.
Oven tai ikkunan avaaminen voi vedessä olla mahdotonta. Ikkunan rikkominen mahdollistaa siten ainoan pakotien.
– On tärkeää olla tietoinen riskeistä, ajaa varovasti ja valmistautua mahdollisiin hätätilanteisiin, Räty korostaa.
Rädyn mukaan ennakkoon kannattaa miettiä, miten mahdollisessa veteen joutumisessa kannattaisi toimia.
– Uppoavasta autosta pelastautumista kannattaa käydä etukäteen mielikuvaharjoitteluna läpi. Kun tietää, miten toimia, voi pelastaa sekä oman että muiden hengen.