Analyysi: Kokoomuksen sooloilu synnytti päivähoitomaksuista erikoisen sopan
Päivähoitomaksuista on poreillut hallituksessa erikoinen keitos.
Valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok.) lupasi viime viikolla eduskunnan kyselytunnilla, että hallitus peruisi maksuihin suunnitellut, jopa yli 20 prosentin korotukset. Stubbin mukaan hallitus keskustelisi asiasta tällä viikolla.
Stubbia komppasi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.), sillä varhaiskasvatuksen maksut kuuluvat opetusministerin tontille. Muut ministerit näyttivät aidosti hämmästyneiltä.
Puheenvuorot tulivat hallituskumppaneille, keskustalle ja perussuomalaisille, yllätyksenä. Kokoomuksen sooloilu onkin närästänyt hallituksessa.
Keskustan kansanedustaja pohtii Suomenmaalle, että maksujen korotukset ovat vaikeita kaikille hallituspuolueille, mutta kokoomuslaiset pelaavat omia pelejään.
Kokoomuksesta on näkynyt julkisuudessa runsaasti kannanottoja, joissa on vaadittu korotusten peruuttamista. Stubb halusi noukkia itselleen irtopisteitä.
– Aika härskiä ja ala-arvoista Stubbilta. Ehkä hän pelaa tässä omaa puheenjohtajapeliään. Asiasta ei ole hallituksen sisällä sovittu. Eikä rahojakaan korotuksista luopumiseen ole, eräs perussuomalainen roimi Helsingin Sanomissa (3.6.).
Jos hallitus rukkaa tai peruu päivähoitomaksujen korotukset, asialla on kiire.
Alkuperäinen hallituksen esitys on jo pitkällä eduskunnan koneistossa. Sivistysvaliokunta on saanut lausunnot perustuslakivaliokunnasta ja sosiaali- ja terveysvaliokunnasta. Suureen saliin lain pitäisi tulla ennen juhannusta.
Sivistysvaliokunta odottaakin nyt kuumeisesti hallituksen ulostuloa asiasta. Hallituksen pitäisi tiedottaa asiasta tällä viikolla, jotta uusi laki voisi astua voimaan 1. elokuuta.
Maksujen korotukset ovat saaneet osakseen armotonta kritiikkiä.
Maksujen korotukset ovat saaneet osakseen armotonta kritiikkiä – niin julkisuudessa kuin valiokuntakäsittelyssäkin.
Jos laki menee läpi, korkeimmassa maksuluokassa olevan nelihenkisen perheen hoitomaksut olisivat 673 euroa kuussa. Vuodessa perheen päivähoitomenot nousisivat yli 1 300 eurolla.
Esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliiton asiantuntija Esa Iivonen on kuvaillut, että suunnitelma on täysin kohtuuton, koska korkeimpaan maksuluokkaan päätyy jo tuloilla, jotka jäävät alle suomalaisten keskipalkan.
– Kun korotuksista kerrottiin, olimme aivan järkyttyneitä. Tuntui siltä, että tavallisen lapsiperheen arjesta oli täysin vieraannuttu.
Myös keskustassa on kipuiltu suunnitelmien kanssa. Erityisesti huolta on herättänyt taakan epäoikeudenmukainen jakaminen.
Puolueen varapuheenjohtaja Annika Saarikko kuvaili kyselytunnin jälkeen Facebookissa, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa esityksen vaikutuksia perheiden arkeen arvioitiin kriittisesti.
– Hyvääkin siinä toki on; kaikkein pienituloisimmilta maksut siinä pienenevät. Vaikeina talousaikoina leikkauksia tehdään ja paljon pitää sietää, mutta tämä esitys on ollut kyllä vaikeimmasta päästä.
Saarikko totesi odottavansa nyt asian etenemistä ja kuvasi perumisen olevan järkevä päätös.
Hallituksen esityksellä ei puolustajia juuri ole näkynyt.
Päivähoitomaksujen korotusten piti alunperin tuoda 54 miljoonan euron lisätulot julkiseen talouteen. Pian kuitenkin selvisi, että tavoite jäisi kauas, koska monet suuret kaupungit eivät halua nostaa maksuja hallituksen esitysten mukaisesti.
Samalla taustalla on käyty kovaa, osin ideologistakin keskustelua. Esimerkiksi kokoomuksen eduskuntaryhmässä asia on ollut moneen otteeseen päydällä. Puheen sävy on ollut kriittinen.
Vuosi sitten hallitusohjelmassa linjattiin, että kokonaisveroaste ei nouse. Nyt keskiluokan kukkarolla käydään kuitenkin toista kautta – mutta vain perheellisten. Päivähoitomaksujen nostamisen voikin nähdä veronkorotuksena yhdelle väestöryhmälle.
Keskustassa on ollut haluja perustaa uusi maksuluokka selvästi hyvätuloisille. Se ei kuitenkaan ole missään nimessä käynyt kokoomukselle. Puolue haluaa pitää omat äänestäjänsä tyytyväisenä ja on johdonmukaisesti vastustanut progression lisäämistä.
Vähemmälle huomiolle on jäänyt myös se, että yksityisen hoidon tukeen korotukset eivät koskisi, joten jatkossa yksityisen hoidon tuen käyttö voi muodostua houkuttavammaksi kuin kunnallinen varhaiskasvatus. Se voisi olla kovin eriarvoistava tie.
Hallituksen esityksellä ei puolustajia juuri ole näkynyt. Moni tervehtisikin ilolla, jos kohtuuttomalta tuntuvaa päätöstä muutettaisiin.
Jos jotain perutaan, tilalle pitäisi kuitenkin löytää korvaavia säästöjä. Opetus- ja kulttuuriministeriön tiukoista kehyksistä niitä ei löydy.
Vaihtoehtoja taidetaankin miettiä nyt kuumeisesti hallituksen kabineteissa.