Toimivaltaa silmänlumeeksi
Marraskuun 2023 alussa 34 Pirkanmaan aluevaltuutettua teki hyvinvointialuelain (HVL) 99§ mukaisen pyynnön hallintosäännön muuttamisesta, jotta toimivalta palveluverkkopäätöksissä palautetaan aluevaltuustolle.
Lain mukaan päätös tuli valmistella kiireellisenä. Valmisteluun on kulunut yli kolme kuukautta. Satakunnassa vastaava päätös valmisteltiin suunnilleen kuukaudessa.
Viiveen osasyyksi on mainittu, etteivät Pirkanmaan hyvinvointialueen (Pirha) palveluverkkopäätökset ole yksinkertaisia, vaan koostuvat useasta hyvinvointialuestrategiaa toimeenpanevasta ohjelmasta ja suunnitelmasta. Pirhan päätöksentekojärjestelmä rakentuu aluevaltuuston päättämään strategiaan, jota aluehallitus ja viranhaltijat panevat toimeen erilaisin ohjelmin, suunnitelmin ja alemmantasoisin viranhaltijapäätöksin.
Lähtökohdaksi tämä on hyvä. Strategioita ei tule rakentaa pöytälaatikkoon. Jos strategia antaa selkeät suuntaviivat ja linjaukset, voi se olla tehokas työkalu. Jos strategia kuitenkin jää abstraktiksi, keskenään ristiriitaistenkin tavoitteiden ja toiveiden kokoelmaksi, puuttuu ohjaava vaikutus ja vasta toimeenpano luo sisällön.
Näin on käynyt Pirhassa. Toisekseen Pirha soveltaa ainoana Suomessa myös nk. valiokuntamallia, jossa päätösvaltaa ei ole kunnallishallinnon tavoin jaettu lautakunnille, vaan päätökset tehdään aluehallituksessa ja sen alaisissa jaostoissa. Valiokunnat eivät ole päätöksentekoelimiä.
Pirhassa valiokuntien kokouksia on jouduttu käsiteltävien asioiden puutteesta perumaan. Aluehallituksen päätökset – toisin kuin valtuuston päätökset – tehdään suljettujen ovien takana. Tästä huolimatta, tai ehkä juuri siitä syystä, yksikään valtuuston toimivaltaa parantava esitys ei toistaiseksi ole mennyt valtuustossa läpi.
Toisaalta päätöksentekojärjestelmän karu totuus alkoi näyttäytyä valtuutetuille vasta syksyllä 2023, kun aluehallitukseen tuotiin nopealla tahdilla terveys- ja sote-asemien sulkupäätöksiä.
Yhä useampi valtuutettu turhautui siitä, ettei Pirhan ylin päätöksentekoelin pystynyt vaikuttamaan näihin tärkeisiin kysymyksiin. Päätösvalta oli delegoitu pois.
Vaikuttaakin siltä, että kolme kuukautta on käytetty sellaisten sanakäänteiden löytämiseen, joilla päätösvaltaa ei tosiasiassa siirretä valtuustolle.
Aluevaltuuston kokouksessa 12.2. käsitellään alussa mainittu esitys hallintosäännön muutoksesta. Tehdyssä esityksessä valtuustolle annettaisiin valta päättää tietyistä strategiaan perustuvan palvelujen verkoston kehittämisen periaatteista. Aluehallitus kuitenkin päättäisi periaatteiden toimeenpanosta nykytilaa vastaten.
Vaikuttaakin siltä, että kolme kuukautta on käytetty sellaisten sanakäänteiden löytämiseen, joilla päätösvaltaa ei tosiasiassa siirretä valtuustolle.
Valtuuston kokoukset ovat avoimia. Maanantaina näemme, kuka on valmis kantamaan vastuuta itse ja kuka puoltaa esitystä, jolla nykyjärjestelmää ei käytännössä muuteta.
Kyse ei ole yksittäisen työpisteen tai pistorasian paikasta. Kyse ei myöskään ole pelkästään seinistä eli terveysasemien sijainneista – vaan kyse on siitä, päättääkö sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuudesta Pirkanmaalla jatkossa demokraattisilla vaaleilla valittu valtuusto.
Keskustalaisten hyvinvointialuevaltuutettujen ympäri maata on syytä olla tarkkana siitä, että valtuustoista ei tule pelkkiä kumileimasimia.