Olkaamme tiepuolue
Tässä on ollut kaikenlaista. Pandemiaa ja sota on vieläkin Euroopassa. Sitten on laitettu yhteisiä velkarahoja soteen ja kaikkeen. On ollut routaa ja ne kaikki vuodenajan vaihtelut. Nastarenkaita ja painavia rekkoja. Tiet ovat menneet todella huonoon kuntoon. Korjausvelka on suuri.
Liikenneväylien hoitoon ei ole rahaa, vaikka virnuillaankin, että kotiseutunsa tieasioita hoitamaan pyrkivä kansanedustaja tekee siltarumpupolitiikkaa.
Pitkä maa, paljon teitä, jopa sorateitä. Ei ole rahaa ja/tai tahtoa ylläpitää. Kehäkolmosen ulkopuolella on lähes koko Suomi. Kehäkolmosen ulkopuolella menee joitakin junia, raitsikkakin kuljettaa Tampereella. Ja lentää toki voi aina, etenkin jos firma maksaa.
Mutta kun on kiire, niin joutua täytyy. Luin Hesarista, että Helsingistä Turkuun pääsee junalla 86 minuutissa, jopa 78 minuutissa. Eihän se riitä! Tunnin junaa, joka ei siis ole tunnin juna, ajetaan kuin käärmettä piippuun. Sen paikkaansa pitämätön kustannusarvio pyörii kolmessa ja puolessa miljardissa. Reaalisuomeksi se on viisi miljardia.
Muutama miljardi siitä, että Helsingin ja Turun välin selviää varttitunnin nopeammin! Kiinalaiset, ne vanhat jotka eivät olleet Putinin kavereita, kyselivät, että mitä teet säästämälläsi ajalla. No niin turkulainen, mitä teet varttitunnilla? Kuinka se auttaa, kun kuitenkin maanantaista perjantaihin Salkkareihin oikeasti tuhlautuu aikaa ja elämää puolisen tuntia kerrallaan.
Varttitunti enemmän aikaa olla somessa elämässä vale-elämää ja katsella kissavideoita. Tai no, koko junamatka menee somettamiseen myös ennen Tunnin junaa, joka ei siis ole tunnin juna.
Raideliikenteellä on paikkansa, mutta siihen tuntuu liittyvän nyt kaikenlaista älytöntä hössötystä.
Jos raideleveyttä kavennettaisiin noin yhdeksällä sentillä, eikä maksa montaakaan rahaa, niin olisi yhteensopiva Euroopan kanssa. Esimerkkinä mainittiin oiva tilaisuus sitten matkustaa yöjunalla Oulusta Saksaan. En ole kysynyt Oulun toimitukseltamme, kuinka moni on välittömästi lähdössä.
Kun jotain rahaa kuitenkin on, niin laitetaan ne nyt koko maata palvelevaan tieverkoston ylläpitoon ja korjaamiseen. Ennen rahoituspäätöksiä eduskunta tien päälle.
On muuten rytkettä ja uravetelyä, tasapuolisesti koko maassa. Se opettaa kun kuvainnollisesti tekarit tippuvat suusta.