Minibaari ja epärehellinen asiakas

Mielipide

Rehellisyys ei ole enää arvossaan. Tämän sain kokea majoittumisen yhteydessä Scandic-hotelliin.

Hotellin vastaanotto vaati minulta panttia minibaarista. Kerroin, etten minä ja puolisoni tule käyttämään minibaarin antimia.

Tätä ei uskottu vaan minun olisi pitänyt antaa luottokorttitietoni, siltä varalta että kuitenkin saattaisin käyttää minibaaria, enkä tästä asiasta ilmoittaisi hotellista lähtiessäni. Tällaisessa tapauksessa hotelli ottaisi luottokortiltani 70 euroa!

Jos tähän menettelyyn en suostu, niin ”en voi päästää teitä majoittumaan”, ilmoitti vastaanotto!

Asia ratkesi tällä erää siten, että mukanamme olevan sukulaiseni luottokorttitiedot otettiin muitta mutkitta huoneemme minibaarin pantiksi.

Käyttämässäni pankkikortissa ei ole velkapuolta, enkä missään nimessä antaisi hotellille luottokorttini tietoja vaikka kortin omistaisinkin.

 Minibaaripantista olin yhteydessä hotellin johtajaan. Hän pahoitteli sitä, että hotelli pitää menettelyllä asiakasta lähtökohtaisesti epärehellisenä. Sillä sitähän tämä on.

Sovimme johtajan esityksestä, että tulomatkamme majoittumisen yhteydessä hotelli lukitsee jo etukäteen huoneemme minibaarin. Se oli jonkinlainen kompromissi, mutta ei se epärehellisyysolettamaa mihinkään poistanut. Melkeinpä päinvastoin. Ja panttiasiaan liittyy myös oikeudellisia ongelmia.

Pitääkö kaikkia asiakkaita pitää etukäteen epärehellisinä muutaman koijarin tähden?

Antero Pesonen

Kitee