Lukijalta: Meriturvallisuuden välistäveto
Iltalehti julkaisi maanantaina (27.1.2025) pääkirjoituspalstallaan lähes 40 vuoden takaisen uutisensa liittomme taistelusta ihmishengen turvamääräysten noudattamiseksi merenkulussa, tässä jutussa rannikkoradioiden kohdalla.
Juttu liittyy paljon laajempaan taustaan ja kokonaisuuteen aiheesta.
Liitto oli jo 1970-luvun puolestavälistä lähtien voimakkaasti vedonnut vastuullisiin viranomaisiin kansainvälisten määräysten noudattamiseksi sellaisinaan ja varoittanut laiminlyöntien seurauksista.
Pahin sitten tapahtuikin 30.9.1978, kun Viikinki-veneen karilleajossa kaikki kymmenen nuorta menettivät henkensä, järjestelmän aukkojen uhreina.
Entäs m/s Estonia 28.9.1994?
Heti ensimmäisistä uutisista tuolloin aamulla mieleen nousi kysymys, missä on Estonian radiosähköttäjä, vai onko siitä erivapaus. Vastausta jäin vaille aina loppuraporttiin asti: Estonialla ei noudatettu kansainvälisiä radioturvamääräyksiä.
Estonian tuho oli niin vakava ja järkyttävä, ettei minkäänlaisille omille arvailulle jäänyt varaa. Koskihan se liiton omiakin jäseniä rannikkoradioissa ja aluksissa. Liiton infossa medialle aiheesta vaiettiinkin. Kelpasi useimmille.
Iltalehden juttu antoi jälleen aiheen tuonnempana arvioida m/s Estonian tuhon hätäradioliikenteen tapahtumia tutkimusraporttien ja muun lähdeaineiston sekä säädösten ohittamisen osalta.
Heikki Santala
Suomen Tietoliikennetekniset ry:n puheenjohtaja 1974–2005
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/