Torniainen kysyy teiden talvikunnossapidosta – "Läheltä piti -tilanteita löytyy aivan riittävästi"
Teiden talvikunnossapidon epäkohtiin ja valvontaan on puututtava, vaatii keskustan kansanedustaja Ari Torniainen.
Torniainen on laatinut aiheesta kirjallisen kysymyksen, jossa hän perää valtioneuvostolta ja liikenneministerioltä uusia ohjeistuksia tai laki- tai asetusmuutoksia, joissa määritettäisiin tiestön talvikunnossapidon minimivaatimukset.
– Nyt on aika kysyä, vaatiiko tilanteen korjaaminen vakavaa, useita kuolonuhreja vaativaa onnettomuutta esimerkiksi koululaisliikenteessä. Toivottavasti ei, koska läheltä piti -tilanteita löytyy jo aivan riittävästi. Niistä on selvitty vain hyvällä onnella.
Kansanedustaja muistuttaa, että teiden kunnossapito on jälleen talven tultua erittäin suurissa haasteissa. Pidentyneet kelirikkokaudet hankaloittavat teiden kunnossapitoa ja kapeahkot ja mutkaiset maantiet ovat vaikeasti ajettavia talvikelissä.
Torniaisen mielestä lainvalmistelussa ja ministeriöiden sekä ely-keskusten ohjeistuksessa olisi järkevää kuulla raskaan liikenteen edustajia tarkemmalla korvalla.
– Myös valtaväylien, jopa päätiestönkin, tilanne on sekin erittäin hankala ja paikoin hengenvaarallinen varsinkin yöaikaan. Useilla tieosuuksilla on suuria ongelmia liikkua raskaammalla kalustolla. Tilanne on likipitäen sama kaikkialla Suomessa.
Torniaisen mukaan valtateihin on raskaan liikenteen avainreitteinä aiheellista kiinnittää paljon huomiota. Moni linja-auto on liukastellut valtateiltä tänäkin vuonna.
– Ammattiautoilijat ovat valittaneet tienpidon tasosta mutta tuntuu siltä, että usein on tapahduttava jokin vakavampi onnettomuus ennen kuin teiden kunnossapitoon kiinnitetään tarpeeksi huomiota.
Ikävät onnettomuusesimerkit maanteiltä osoittavat Torniaisen mielestä, ettei tämän vuoden alussa voimaan astunut raskaiden ajoneuvojen talvirengaspakko ole vähentänyt talvikunnossapidon tarvetta. Suomalaisissa linja-autoissa renkaat ovat olleet kunnossa jo aiemmin.
– Tietilanne on mennyt osin erittäin hankalaksi ja erityisesti alempiasteisen tieverkon talvihoito on monin paikoin heikkoa tai jopa ala-arvoista. Tällä samalla alempiasteisella tieverkolla kulkee kuitenkin päivittäin bussien kyydissä muun muassa tuhansia koululaisia, vanhuksia ja vammaisia; välillä jopa heidän henkensä on vaarassa.
Torniaisen mukaan iso osa heikosta tilanteesta johtuu ely-keskusten tekemistä huonoista tienhoitosopimuksista ja niiden ehdoista.
Sanktio teiden hoitamatta jättämisestä voi olla varsin pieni: tien kunnossapitäjälle voi tulla halvemmaksi maksaa sakot kuin noudattaa sopimusta ja pitää tiet liikennöitävässä kunnossa.
– Muutamat linja-autoyritykset ovat kertoneet elyn väelle, että joutuvat jättämään osan reiteistä kokonaan ajamatta hoitamattomien teiden vaarallisuuden vuoksi. Yritykset ovat myös ohjeistaneet kouluja ja vanhempia, että nämä ottaisivat tienpidosta suoraan yhteyttä elyn vastaaviin henkilöihin.
Jokatalvista teiden hoitamattomuutta ei voi Torniaisen mielestä oikein mitenkään perustella. Kelin vaihtuminen on Suomessa jokavuotinen ilmiö eikä sen pitäisi olla yllätys kenellekään.
– Maatamme on myös markkinoitu lumiosaamisen eli snow how:n mallimaana, joten pitäisi myös toimia sen mukaan.