Keskustan Ovaska tutustui Ylöjärvellä joustavaan alkuopetukseen
Keskustan kansanedustaja Jouni Ovaska vieraili Ylöjärven Kauraslammin koululla tutustumassa vuodesta 2013 lähtien pyörineeseen Veijo-toimintaan, jossa on kokeiltu opetusryhmien kasaamista eskari-ikäisistä tokaluokkalaisiin.
Käytännössä kyse on siitä, että varhaiskasvatuksen ja koulun alkuopetuksen opettajat ja ohjaajat ovat kehitelleet yhdessä oppimiskokonaisuuksia, joita on sitten pienryhmissä opetettu 0–2 luokkalaisille ikäluokat sekoittaen.
Ylöjärven kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsen Leena Risku (kesk.) kertoo, että Veijo-toiminnalla pyritään vastaamaan huoleen opetusresurssien riittämättömyydestä.
– Tarvitsemme vuosittain lisää panostusta erityisopetukseen ja pidemmällä tähtäimellä tämä on kestämätön tilanne, koska emme pysty budjetin raameissa lisäämään erityisopetuksen resurssia riittävällä tahdilla. Jotain uusia toimintamalleja tarvittaisiin, koska jos lapsi ei opi alkuopetuksen aikana lukemaan, hänen erityisopetuksen tarve kasvaa vuosien mittaan, Risku sanoo.
Risku katsoo, että Ovaskan vierailu avasi toimivan yhteyden eduskunnan suuntaan.
Varavaltuutetun mukaan oppilaiden erityisopetuksen tuen tarve kasvaa vuosi vuodelta.
– Ylöjärvellä oppilasmäärät kasvavat kaupungin kasvaessa, joten sivistysosaston budjettiakin on kasvettava oikeassa suhteessa. Sote-uudistus nostaa sivistystoimen kaupungin kalleimmaksi kulueräksi ja tämän pelätään tiukan paikan tullen nostavan painetta opetuksen kustannusten leikkaamiseen, Risku toteaa.
Kauraslammen koulun rehtori Satu Lahtinen kertoi Ovaskalle, että tämän päivän lapsilla ja nuorilla on valtava ”aikuisennälkä”.
Tietoa on loputtomasti tarjolla verkossa, mutta lapset ja nuoret tarvitsevat Lahtisen mielestä enemmän keskustelua aikuisten kanssa.
Jos koulujen perusrahoitus olisi kunnossa, opettajilla jäisi enemmän aikaa myös tämän tarpeen tyydyttämiseen, rehtori katsoo.
Koulujen ryhmäkoon osalta hän ei toivonut ohjausta ylhäältä päin, koska se osataan kyllä hoitaa, kunhan perusrahoitus on kunnossa.
Vierailun yhteydessä käytiin keskustelua myös hankkeista. Ne työllistävät kovasti eikä hankkeiden aikataulut mene yksiin koulujen lukuvuoden kanssa.