Hannu Takkula väittelee Lapin yliopistossa EU:n opettajakoulutuksesta
EU:n jäsenmaiden opetusministereillä on vahva halu kehittää opettajankoulutuksen laatua, parantaa opettajien ammattipätevyyttä ja ammatin houkuttelevuutta sekä turvata opettajien täydennys- ja jatkokoulutus.
– Olen todella vaikuttunut siitä kehityksen määrästä, mitä opetusministereiden kautta kuulin tapahtuneen jäsenmaissa EU:n yhteisten opettajankoulutustavoitteiden osalta, keskustan europarlamentaarikko, kasvatustieteiden maisten Hannu Takkula toteaa.
Takkula haastatteli väitöstutkimustaan varten kaikkien EU:n jäsenmaiden opetusministerit sekä Euroopan parlamentin koulutus- ja kulttuurivaliokunnan jäsenet.
Opetusministereiden mukaan opettajankoulutus on komission vuoden 2007 tiedonannon vaikutuksesta kehittynyt muun muassa parhaiden käytäntöjen jakamisena jäsenmaiden kesken, liikkuvuuden lisääntymisenä sekä koulutuksen pätevyysvaatimusten parantumisena.
Ministereiden vastausten perusteella eräänlaiseksi pääteemaksi Takkulan tutkimuksessa nousee yhteistyön linkittäminen laadukkaan opettajankoulutuksen kehittämistyöhön.
– Jäsenmaiden opetusministerit ovat sitoutuneet tekemään opettajankoulutuksestaan komission suositusten mukaisesti maisteri-tason eli ylemmän korkeakoulutason tutkinnon, mikä kertoo konkreettisesti vahvasta satsauksesta opettajankoulutuksen tasoon ja laatuun, Takkula sanoo.
Takkulan väitöstutkimus osoittaa, että Euroopan unionin jäsenmaiden opetusministerit sekä keskeiset koulutuspolitiikan päätöksentekijät haluavat tehdä entistä vahvempaa yhteistyötä opettajankoulutuksen kehittämiseksi.
He pitävät EU:n yhteistä opettajankoulutusstrategiaa tärkeänä ja haluavat uudistaa opettajankoulutustaan Euroopan unionin komission opettajankoulutusta koskevan suosituksen pohjalta.
Tutkimuksen tulos on Takkulan mukaan yllättävä, koska EU:n päätöksentekoa on voimakkaasti arvosteltu siitä, että yhdessä laadittujen tavoitteiden ja tehtyjen päätösten täytäntöönpano jää usein jäsenmaissa toteuttamatta.
– Tutkimukseni osoitti selvästi, että EU:n tekemät päätökset ja komission suositukset, jopa niin sanotun pehmeän toimivallan alueella, tulevat yllättävänkin hyvin luetuiksi ja aikaansaavat toimia jäsenmaissa.
Takkulan väitöstutkimus Euroopan unionin komission opettajankoulutusstrategiasta sekä eurooppalaisen opettajankoulutuksen nykytilasta ja tulevaisuudesta Euroopan unionin keskeisten päätöksentekijöiden näkemysten valossa tarkastetaan Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa perjantaina 16. syyskuuta.
Vastaväittäjänä toimii professori Jouni Välijärvi Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena professori Kaarina Määttä Lapin yliopistosta.