Matematiikan ylämäki olisi koko Suomen ylämäki
Tietävätkö lukijat, mikä suuri matemaattinen merkkipäivä on 14.3.? – No, sehän on piin päivä sekä Einsteinin ja Sierpinskin syntymäpäivä ja Hawkinsin kuolinpäivä. Mutta keitä he ovat? Ja mitä he ovat tehneet sellaista, josta heidät pitäisi muistaa? Mistä Einsteinin keksinnöstä nauttivat lukuisat kansalaiset ja jota vihreät poliitikotkin ylistävät?
Muistelemme heitä Facebookin ryhmässä ”Rakastan matematiikkaa”. Siellä ei tarvitse pahoittaa mieltänsä. Hilbertin hotellissa voisi kokoustaa vaikka maan hallitus ja myös toimittajille on omat huoneensa. Ryhmässä annetaan matemaattista ensiapua. Matematiikka auttaa, kun maailma ahdistaa.
”Kun aloitin yliopisto-opinnot luulin, että voin saada jotain muutakin kuin ammatin. Ystäviä, jakamista ja yhteisöllisyyttä. Oman jutun perheen lisäksi, sekä tietysti ammatin. Kaikki kyseenalaistui radikaalisti. Olin vuosia hiljaa, niin kuin häpeä tekee turvattomassa ympäristössä, mutta sitten aloin kuulla muilta samaa. Lähes jokaisessa luokassa tuntui ja kuulosti vaikuttavan vahva toksinen kulttuuri ja hierarkia.”
Lainaus on nimimerkin ”Elämään pettynyt” kirjoituksesta ”Akateemiset normit olivat tiukkoja – piti miettiä jättääkö tutkinnon tekemättä, ja mikä todella on elämän tarkoitus” (Kaleva/Lukijalta 13.3.).
Onpa yliopisto muuttunut sitten matikkätädin yliopistoaikojen, jos kyseessä on Oulun yliopisto! Johtuuko muutos siitä, että me suulaat savolaiset olemme sieltä poissa. Kun olimme äänessä, vastuun ottivat kuulijat ja syntyi pakostakin keskustelua.
Toinen mahdollisuus muutokselle on se, ettei koulu valmista opiskelijoita yliopistoon, jossa olisi keskusteltava. Pitäisi olla sitä, mistä keskustella ja yliopistossa ensisijaiset keskustelunaiheet ovat tutkimus ja opetus. Muu tulee siinä sivussa, kuten myös koulussa pitäisi tulla. Keskustelun työkalujen heikkenemisestä oli merkkejä jo vuosikymmeniä sitten.
Kun yritin jututtaa opiskelijoita, kyseltiin, onko vielä yliopistossa tapana kysellä opiskelijoilta. Sinnikäs olin ja kyselin. Lopulta opiskelijatkin kyselivät. Keskustelu jatkuu nykyään Facebookin matematiikkaryhmissä. Niissä on jäseninä jopa yli 50 vuoden takaisia opiskelijoitani.
Hämmästelen kirjoitusta siksikin, että Oulun yliopiston ja monien koulujen fyysiset puitteet on kehitetty vuorovaikutusta lisääviksi. Kouluista on ollut paljon puhetta mediassa. Yliopiston luonnontieteellisen tiedekunnan pienet ikimuistoiset luentosalit ja kirjastot on korvattu avoimella tilalla, jonka keskellä on patjoilla varustettu lepopaikka. Ovat kerrassaan hienot puitteet keskustelulle.
Rahalla ei näköjään saa kaikkea. Kouluissa on upotettu paljon resursseja tiloihin, digitalisaatioon ym., mutta peruskoulu on saatu sekaisin ja pahoinvointi lisääntyy.
1990-luvun lama-aikana Oulun yliopiston matemaattisten tieteiden laitos kehitti tuutorointia ja opetusmenetelmiä niin, että välivuosia viettämään tullut opiskelija kertoi myönteisimmäksi kokemukseksi ensimmäiseltä lukuvuodelta: ”Tunne siitä, että haluan jatkaa matikan kanssa, että kuulun tänne.” Ulkoiset puitteet olivat vaatimattomat. Tuutortupana toimi kaapilla käytävästä erotettu pohjukka. Kun valittelin opiskelijoille tilan ahtautta, sain vastauksen: ”Mutta mehän olemme täällä lähekkäin.”
Ongelmien korjaaminen alkaa niiden paljastamisesta ja tunnustamisesta. Kansanedustajaehdokkaiden muisti näyttää yltävän yleensä vain hallituskaudelle 2015–2019. Opetusministeri lupaa pumpata lisää rahaa. Kuinka hyvin on toteutunut hänen lupauksensa ”yksikään nuori ei syrjäydy eikä vanhenemista tarvitse pelätä”, jonka kuulin häneltä TV-keskustelussa 3.6.2019?
Onneksi tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen (kesk.) on uskaltanut kertoa oppimisen ongelmien todellisista syistä.
Matematiikan ylämäki olisi koko Suomen ylämäki. Ylämäkivoittoja matematiikassa ei saavuteta ponnistelematta. Halpoja keinoja matematiikan oppimisen parantamiseksi on ja olen niistä kirjoitellut.
Jokaisen puolueen vaaliohjelmaan tulisi kuulua tavoite kolmesta ällästä ja kahdesta ämmästä. Lukeminen, laskeminen ja liikunta luovat perustan hyvälle elämälle.
Maaseutu ja matematiikka turvaavat toimeentuloa.
Alli Huovinen
Matikkatäti
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/.