90 vuotta sitten alkoi rakennusprojekti, jonka ei pitänyt olla koskaan mahdollista – tuli myöhemmin tunnetuksi itsemurhistaan
Tasan 90 vuotta sitten San Franciscossa Yhdysvalloissa alkoi rakennusprojekti, josta oli puhuttu pitkään. Golden Gate salmen ylitse oli tarkoitus rakentaa silta.
Rakennusprojekti oli kuitenkin vaativa. Leveän salmen merivirrat ovat hyvin voimakkaita ja arvaamattomia. Sää alueella on usein tuulinen ja sumuinen.
Monet pitivätkin sillan rakentamista mahdottomana. Oikukkaan sään vuoksi silta tarvitsi poikkeuksellisen paljon muun muassa huojumisvaraa.
Ennen sillan rakentamista leveän salmen poikki oli kuljettu lautalla. Moni ajatteli pitkään, että se riittää. Haaveet sillan rakentamisesta tyrmättiin.
Autojen yleistyminen 1920- ja 1930-luvuilla teki lauttaliikenteestä kuitenkin lopulta mahdottoman. Autot eivät mahtuneet lauttojen kyytiin. Alueelle oli muuttanut entistä enemmän ihmisiä, mikä sekin kasvatti salmen ylitysten tarvetta.
Lopulta mahdotonta ideaa päätettiin yrittää. Sillan suunnittelu aloitettiin vuonna 1928. Pääsuunnittelijaksi valikoitui Joseph B. Strauss.
Golden Gate -sillan rakennustyöt alkoivat 5. tammikuuta 1933.
Siltatyypiltään Golden Gate on riippusilta. Sillan pituudeksi tuli yli 2,7 kilometriä. Pisin jänneväli on lähes 1,3 kilometriä. Valmistuessaan Golden Gate oli maailman pisin riippusilta, nykyisin se on maailman riippusilloista kymmenenneksi pisin.
Golden Gaten rakentaminen maksoi kokonaisuudessaan noin 35 miljoonaa dollaria.
Sillan rakentamisessa jouduttiin käyttämään turvaverkkoja rakentajien hengen turvaamiseksi. Siitä huolimatta kaikkiaan yksitoista ihmistä kuoli, kun heikosti kiinnitetyt rakennustelineet romahtivat ja putosivat turvaverkkojen läpi veteen.
Lopulta silta tuli kuitenkin valmiiksi 27. toukokuuta 1937. Rakentaminen oli kestänyt neljä ja puoli vuotta.
Oranssin sävyisestä Golden Gatesta on tullut yksi maailman tunnetuimmista maamerkeistä, joka ikuistetaan vuosittain tuhansiin valokuviin.
Sillalla on kuitenkin myös surullisempi maine, sillä siitä on vuosikymmenten aikana tullut suosittu itsemurhapaikka. Korkealta sillalta hyppääminen voimakkaiden merivirtojen sekaan tarkoittaa lähes varmaa kuolemaa.
Viranomaiset saavat estettyä vuosittain useita hyppyjä, mutta siitä huolimatta sillalta on hypännyt vuosittain jopa noin 30 ihmistä. Vuonna 2013 sillalla tehtiin surullinen itsemurhahyppyjen ennätys, kun 46 ihmistä hyppäsi sillalta kuolemaan.
Vuonna 2014 sillalle päätettiin rakentaa suojaverkko hyppyjen estämiseksi. Sen rakentaminen aloitettiin vuonna 2018. Hanke on ajautunut kuitenkin vastatuuleen korkeiden rakentamiskustannusten vuoksi.
Los Angeles Times kertoi joulukuussa 2022, että turvaverkon rakentamiskulut ovat jopa kaksinkertaistuneet alkuperäisistä suunnitelmista. Lehden mukaan 75 prosenttia verkosta olisi ollut valmiina maaliskuussa 2022, mutta vain viisi prosenttia siitä olisi asennettu paikoilleen.