Berner valmisteli rohkean esityksen
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) julkisti torstaina ministeriönsä selvityksen liikenneverkkoyhtiön perustamisesta. Ehdotus tarjoaa rohkean vaihtoehdon nykyiselle kehitykselle, jossa varsinkin alemmanasteinen tieverkko vähitellen rapautuu määrärahojen puutteessa.
Selvityksen perusajatus on yksinkertainen. Valtion ylläpitämät tiet, rautatiet ja vesiväylät siirrettäisiin valtion ja maakuntien omistamaan yhtiöön. Se laskuttaisi teiden käyttäjiltä maksuina väylien käytöstä suunnilleen saman rahamäärän mitä autoiljat nyt maksavat veroja autoja hankkiessaan ja niitä tankatessaan.
Näillä rahoilla ja maltillisella lainanotolla liikenneverkkoyhtiö voisi rahoittaa uusia tiehankkeita ja maksaa niin sanotun korjausvelan, jonka suuruudeksi on arvioitu 2,4 miljardia euroa. Korjausvelalla tarkoitetaan sitä rahasummaa, millä kaikki nykyiset väylät saataisiin paikattua asialliseen kuntoon.
Maksuja voitaisiin kerätä joko ajan tai kilometrien perusteella. Auton omistaja maksaisi esimerkiksi tietynsuuruisen vuosimaksun auton käytöstä tai ajettuihin kilometreihin perustuvan maksun.
Autoilijoita varmasti houkuttaa ajatus autoveron poistosta nopealla aikataululla ja polttoaineverojen keventämisestä. Se kannustaisi hankkimaan uusia vähäpäästöisiä autoja ja edistäisi näin autoliikenteen päästöjen vähentämistä.
Ehdotus on herättänyt jo ennakkoon myös monia pelkoja, joita Berner yritti parhaansa mukaan torjua torstain tiedotustilaisuudessa. Seurantalaitteiden asentaminen ei tule pakolliseksi, autokaupan raju sopeutusvaihe voidaan hoitaa siirtymäjärjestelyíllä, liikenneverkkoyhtiötä ei myydä yksityisille ja liikennepolitiikan ohjausvalta pysyy eduskunnalla, Berner vakuutti.
Silloinen pääministeri Urho Kekkonen laittoi 1950-luvulla Pohjois-Suomen teollistamista ehdottavan kirjansa nimeksi ”onko maallamme malttia vaurastua”. Sitä mukaillen Bernerin ehdotus mittaa, onko Suomella malttia uudistua.
Autoilijoita varmasti houkuttaa ajatus autoveron poistosta nopealla aikataululla ja polttoaineverojen keventämisestä.
Opposition ensirepliikit kertovat, että vasemmistolla ja vihreillä ei uudistustahtoa ole. Vaikeaa tuntuu olevan hallituspuolue perussuomalaisillakin. Heidän edustajansa vastustivat torstaina uudistuksia argumenteilla, joista jokaisen Berner osoitti torstain tiedotustilaisuudessa virheelliseksi.
Edessä onkin mielenkiintoinen keskustelu suomalaisesta liikennepolitiikasta. Toivottavasti siinä päästään yksimielisyyteen edes siitä, että näin ei voida jatkaa.
Bernerin mallin voi toki tyrmätä, jos esittää jotain parempaa tilalle. Esimerkiksi liikenteen budjettirahoituksen radikaalia lisäämistä vaikeuttaa se, että samaan aikaan on varauduttava myös esimerkiksi puolustusvoimien hankintoihin ja väestön ikääntymisestä koituvien menojen kasvuun. Näitä tosiasioita eivät parlamentaarisetkaan työryhmät kykenisi muuksi muuttamaan.