Hallituksen esitys metsästyslaista jäi piippuun
Suomessa on toimijoita, jotka haluavat kieltää suurpetojen metsästyksen. Nämä toimijat tulevat myös jatkossa valittamaan kaikista myönnetyistä suurpetojen kaatoluvista.
Hallituksen esitys metsästyslain muuttamiseksi ei ole estämässä näiden valitusten menestymistä oikeuskäsittelyssä. Lakiesitys ei asiantuntija-arvioiden mukaan mahdollista suden eikä ilveksen kannanhoidollisen metsästyksen aloittamista.
Hallituksen esitys on laadittu siten, että myös karhun kannanhoidollisen metsästyksen poikkeusluvat todennäköisesti kaatuvat niistä tehtävien valitusten myötä.
Kaikista suurpetojen kaatoluvista tehdyistä valituksista päätökset saadaan todennäköisesti vasta loppuvuodesta 2026. Samalla suurpetojen aiheuttamat ongelmat kasvavat nopeasti.
Oleellista on vain se, mitä maa- ja metsätalousministeriön ja -ministerin lakiesityksessä tosiasiallisesti lukee.
Korkeimman hallinto-oikeuden lausunnossa hallituksen esitykseen korostuu kannanhoidollisen metsästyksen sallitun päämäärän määrittämisen lisäksi alueellisen kannanhoidollisen tarpeen määrittämisen periaatteet ja reunaehdot sekä suotuisan suojelutason turvaavan viitearvon määrittämisen periaate.
Korkeimman hallinto-oikeuden tekemissä päätöksissä on nähty, että oikeuslaitos ei huomioi lain perusteluja tai kannanhoitosuunnitelmien kirjauksia, koska niillä ei ole oikeudellisia vaikutuksia.
Nämä vaatimukset eivät täyty yhden pykälän muotoilulla, vaan lakiin tulee sisällyttää uusia pykäliä. Tähän tarvitaan parempi lakimuutos, joka mahdollistaa paremmat päätökset.
Jotta kannanhoidollisen metsästyksen poikkeusluvat kestävät oikeuskäsittelyissä, tulee niitä ohjaavien oikeusohjeiden olla yksiselitteisiä ja tarkkarajaisia. Tämä ei toteudu tällä hallituksen esityksellä.
Lakiesityksessä on annettava selkeästi perusteet suden suotuisan viitearvon, kannanhoitoalueiden ja kannanhoitosuunnitelmien laatimisen määrittämiseen.
Metsästystä ja sitä kautta kansalaisten turvallisuutta ja oikeuksia edustavien järjestöjen mukaan lakiesitystä tulee täydentää seuraavilla kirjauksilla:
Laissa tulee määritellä kannanhoitosuunnitelmien juridinen asema.
Laissa tulee huomioida kannanhoidolliseen metsästyksen liittyvät sosioekonomiset perusteet Bernin sopimuksen mahdollistamalla tavalla.
Sosioekonomiset perusteet tarkoittavat, että suurpetojen poistamisen lupia käsiteltäessä myös ihmiset, heidän turvallisuutensa ja mahdollisuus elinkeinon ja metsästyksen harjoittamiseen huomioidaan lupapäätöksiä tehtäessä.
Lakiin tulee tehdä oma pykälä suurpetojen viitearvojen määrittelylle. Tämän pykälän pohjalta maa- ja metsätalousministeriö tulee antaa viitearvoa koskeva asetus.
Suurpetojen viitearvojen määrittely tarkoittaa periaatetta, jonka perusteella maa- ja metsätalousministeriö asettaa suurpetolajin kannan suotuisan suojelutason määrittelylle numeerisen arvon.
Tämä on välttämätöntä, jotta suden kannanhoidollinen metsästys on mahdollista.
Mikäli hallituksen esitystä ei saada eduskunnassa korjattua, tulee hallituksen sitoutua metsästyslain avaamiseen uudelleen ja käsittelyyn eduskunnassa tämän vuoden syksyllä.
Muussa tapauksessa suden mahdollisen EU-liitesiirron edellyttämiä muutoksia ei saada riittävän nopeasti tehtyä lakiin. Tämä tulee kirjata maa- ja metsätalousministeriön lainsäädäntösuunnitelmaan pikaisesti.
Samassa yhteydessä on syytä pohtia, onko tarpeen rajata erilaisten järjestöjen valitusmahdollisuuksia, kuten on tehty mm. rakentamislain yhteydessä.