Yle: Sähköautoilla ajetut liikenneonnettomuudet ovat lisääntyneet – Pelastajille se on aiheuttanut uusia yllättäviä ongelmia
Samaan aikaan kun sähköautojen määrä kasvaa liikenteessä, kasvavat myös sähköautoilla ajetut liikenneonnettomuudet. Ylen mukaan entistä useampi maanteiden onnettomuuksissa mukana ollut auto on sähköauto.
Palomestari Jussi Noponen Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitokselta arvioi Ylelle, että sen toimialueella sattuneista onnettomuuksista noin kuudesosassa on nykyään mukana sähköauto. Vielä muutama vuosi sitten tilanne oli harvinainen.
– Sähköauto-onnettomuudet ovat jo arkipäivää. Me joudumme jokaisessa tieliikenneonnettomuudessa etukäteen huomioimaan, että onnettomuudessa voi olla osallisena voimanlähteenä sähköä käyttävä ajoneuvo.
Sähköautojen yleistyminen onnettomuustilanteissa on aiheuttanut pelastajille uudenlaisia ongelmia. Ylen mukaan pelastajille tulee lisäriskiä etenkin isoista akustoista ja niiden korkeajännitevirroista.
Onnettomuuspaikalla pyritään aina ensin tekemään onnettomuusajoneuvo virrattomaksi. Sähköauton kohdalla se voi kuitenkin olla monimutkaista.
Hankalimpia tilanteita tulee eteen silloin, jos onnettomuuteen joutuneet täyssähköauton akustot syttyvät palamaan. Niiden jäähdyttämiseen joudutaan käyttämään suuret määrät vettä. Akustopalo voi myös syttyä uudelleen palamaan, vaikka se olisi kerralleen sammutettu. Uusi palo voi syttyä jopa useiden tuntien kuluttua.
Pelastuspäällikkö Krister Fogelberg Pohjanmaan pelastuslaitokselta sanoo Ylelle, että pelastajalla voi olla kova työ myös sähköauton akuston paikantamisessa, sillä eri merkeissä ja malleissa ne on sijoitettu eri paikkoihin. Esimerkiksi penkkien alta akkuja on myös vaikea kaivaa esiin.
Palolaitoksissa täyssähköauto-onnettomuuksien varalle on jo kehitetty useita eri menetelmiä ja lisää varmasti tulee.
Tavalliselle kansalaiselle tilanne voi kuitenkin olla haastavampi, jos hän sattuu onnettomuuspaikalle. Laki kuitenkin velvoittaa auttamaan hätään joutuneita.