Vehkaperä: Katsastusvälin pidentäminen on järkevää norminpurkua ja näkyy kuluttajan kukkarossa
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee katsastuslainsäädännön uudistamista.
Konkreettisin asiakkaille näkyvä muutos on katsastusvälin selkeä pidentyminen uusimpien autojen kohdalla sekä katsastusajankohdan joustavoittaminen.
Tähän saakka henkilöauton määräaikaiskatsastus on tullut suorittaa ensimmäisen kerran viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Seuraava vuosi on katsastuksesta vapaa, mutta sen jälkeen auto on katsastettava vuosittain.
Nyt valmisteltavassa uudistuksessa henkilö- ja pakettiautojen ensimmäinen katsastus olisi suoritettava vasta viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta.
Sen jälkeen ajoneuvo on katsastettava kahden vuoden välein kunnes auto on ollut käytössä kymmenen vuotta. Yli kymmenvuotiaat autot katsastettaisiin vuoden välein.
Katsastusajankohtaa olisi jatkossa mahdollista muuttaa itselle mieluisemmaksi. Se ei enää olisi yhtä tiukasti sidottu ajoneuvon käyttöönottopäivään tai rekisteritunnuksen viimeiseen numeroon.
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Mirja Vehkaperä (kesk.) pitää kaavailtuja uudistuksia hyvinä ja tervetulleina. Ne purkavat turhaa sääntelyä ja byrokratiaa ja ovat järkeviä suomalaisen autonomistajan kannalta.
– Katsastusten kustannus on kansalaisille vuositasolla noin 160 miljoonaa euroa. Se on iso potti. Katsastusväliä harventamalla tätä taakkaa saadaan kevennettyä, Vehkaperä toteaa.
Hän lisää kuitenkin, ettei näissä asioissa mennä raha vaan liikenneturvallisuus edellä.
– Uusien autojen kohdalla vuosittaiset tarkastukset ovat kuitenkin turhia. Katsastusvälin pidentämisellä ei ole siten vaikutuksia turvallisuuteen.
Vehkaperä uskoo, että tämän säännöksen kautta voidaan osaltaan myös uudistaa Suomen autokantaa.
Kansalaiset ovat Vehkaperän mukaan tervehtineet uudistusta ilolla. Negatiivista palautetta ei ole tullut eikä uhkakuvia maalailtu.
Sen sijaan kevään korvalla puhelimet ja sähköpostit kävivät kuumina, sillä alkuperäisessä esityksessä ehdotettiin ulotettavaksi katsastusvelvollisuus myös moottoripyöriin. Niiden osalta katsastuspakosta lopulta luovuttiin.
– Tarkoitus on etsiä muita keinoja valvoa katsastusvelvollisuudesta vapaita tiellä liikkuvia kulkuneuvoja. Pakettiin kuuluu tienvarsitarkastusten lisääminen moottoripyörien ja erilaisten perävaunujen osalta, Vehkaperä kertoo.
Uudistuksella saatetaan voimaan katsastusta koskeva eu-direktiivi. Lyhyemmän katsastusvälin lisäksi kansallinen lainsäädäntö on ollut sikäli tiukempaa, että se on edellyttänyt jarrullisten kevytperävaunujen ja nelipyörien katsastamista. Tämä säännös kumotaan uudistuksen myötä.
Katsastuslainsäädännön uudistaminen jatkuu hankkeen toisessa vaiheessa. Tuolloin tarkastellaan laajemmin eri ajoneuvoluokkien, kuten museoautojen, jarrullisten perävaunujen ja mopoautojen katsastusvelvoitteita.
Luonnokset uusiksi säädöksiksi on lähetetty lausuntokierrokselle, joka päättyy 13. tammikuuta 2017.