"Astetta alemmas" -kampanjalla energiasyöpöt kuriin – kansalaisia kehotetaan muun muassa ajamaan hiljempaa ja pesemään täysiä koneellisia pyykkiä
Valtio on julkaissut tänään uuden Astetta alemmas -nimisen energiansäästökampanjansa. Asiasta kertoo työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) tiedotteessaan.
Kampanjan tavoitteena on saada vähintään kolme neljästä suomalaisesta säästämään energiaa. Pitkällä aikavälillä tavoite on madaltaa energiankulutusta ja sähkön hintahuippuja pysyvästi, tiedotteessa sanotaan.
Energian saatavuus on heikentynyt ja sähkön hinta noussut Euroopassa sen jälkeen, kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainassa helmikuussa. Hintojen odotetaan nousevan entisestään talven lämmityskaudella.
Kampanjassa kannustetaan suomalaisia säästämään energiaa arkisilla teoilla kuten ajonopeuden madaltamisella, huonelämpötilan säätämisellä pienemmäksi tai lämpimän käyttöveden säästämisellä.
– Kyse on siitä, että pyrittäisiin helppoihin ja matalan kynnyksen tekoihin, jotka sopivat omaan arkeen, viestintäjohtaja Kati Laakso valtion kestävän kehityksen yhtiö Motivasta sanoo STT:lle.
– Lämmitys ja lämpimän veden käyttö ovat suurimmat energiasyöpöt. Lisäksi voi vaikka miettiä, peseekö oikeasti täysiä koneellisia pyykkiä tai onko kaikkien laitteiden pakko olla koko ajan valmiustilassa.
Myös valtio on mukana säästökampanjassa. Tiedotteen mukaan valtion liikelaitos Senaatti-kiinteistöt on aloittamassa laajan energiansäästöohjelman valtion omistamissa rakennuksissa.
Laakson mukaan yrityksille ja kunnille on tulossa niin ikään vinkkejä energiansäästöön. Nämä keinot ovat kuitenkin vasta työn alla kampanjan erillisessä työryhmässä, Laakso kertoo.
Astetta alemmas -kampanjan ovat suunnitelleet TEMin ja Motivan lisäksi ympäristöministeriö, Energiavirasto, valtioneuvoston kanslia ja Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Kampanja alkaa virallisesti lokakuun 10. päivä.