Uusi Tuntematon katsoo päähenkilöitään tarkemmin
Aku Louhimiehen odotettu tulkinta Tuntemattomasta sotilaasta on kolmituntinen järkäle, joka herättää henkiin tuttuja tapahtumia.
Tutkija näkee teoksessa perinteistä tulkintaa mutta myös uusia nyansseja. Elokuva myös keskittyy muutamaan päähenkilöön entistä vahvemmin.
Aiempien versioiden ystävät eivät joudu pettymään, sillä elokuvassa kuullaan monia ikonisia sanontoja esimerkiksi sarkastisen Lahtisen suusta.
Mukana ovat Rokan sankariteot, Hietasen sympaattinen hahmo ja Vanhasen salaviisas hihittely. Kylmää Lammiota on edelleen ihana vihata, ja lukuisat sotakohtaukset on toteutettu näyttävästi.
Teatterintutkija Julia Pajunen näkeekin elokuvan melko perinteisenä tulkintana. Se ei haasta vakiintuneita näkemyksiä, kuten esimerkiksi Kristian Smedsin ohjaus Kansallisteatteriin kymmenen vuotta sitten.
– Elokuva on Suomen satavuotisjuhlateos ja jo lähtökohdiltaan uskollinen pohjatekstille. On vaikea uskoa, että tulkinta herättäisi kohua, pohtii Pajunen, joka tutki Smedsin näytelmää viime kesänä valmistuneessa väitöskirjassaan.
Uudessa Tuntemattomassa on silti Pajusen mukaan nyansseja, jotka poikkeavat aiemmasta.
– Petroskoista näkyy vilaus, missä Rahikainen parittaa tyttöjä. Tai kun sotilaat perääntyvät, heille näytetään jaettavan pervitiiniä. Sota ja huumeet on aihe, jota on tuotu enemmän esille vasta 2000-luvulla.
Filmistä on myös jätetty pois muutamia legendaarisia kohtauksia, tunnetuimpana ehkä Lehto seisomassa kovennettua viholliskoneiden lentäessä yli.
Erona kirjaan ja myös Edvin Laineen vuoden 1955 ja Rauni Mollbergin vuoden 1985 elokuvaversioihin on sekin, että uusi Tuntematon keskittyy muutamaan hahmoon.
Keskiöön nousevat erityisesti Eero Ahon esittämä Rokka, Aku Hirviniemen Hietanen ja Johannes Holopaisen Kariluoto. Elokuvassa näytetään miesten kotioloja, ja heitä syvennetään psykologisesti naissuhteidensa kautta.
– Keskeisten hahmojen korostaminen auttaa sellaisia katsojia, joille pohjateksti ja aiemmat versiot eivät ole tuttuja. Jo romaanissa on paljon hahmoja, joita on vaikea muistaa. Toisaalta keskittyminen päähenkilöihin etäännyttää romaanin monisyisestä kerronnasta.
Päähenkilöt käyvät katsojalle läheiseksi, joten heidän kaatumisensa saattaa olla aiempaa raskaampi kokemus.
Jos ajatellaan satavuotiasta Suomea, joka on rakennettu yhdessä, keskittyminen pelkästään mieshistoriaan on ongelmallista.
teatteritutkija Julia Pajunen
Smeds haastoi klassikon tulkintaa kuvienampumis- ja joukkoraiskauskohtauksilla sekä Riitaojan teloittamisella.
Tutkija kuitenkin ymmärtää, miksi elokuvassa ei voi ottaa samanlaisia riskejä. Elokuva on kallis taidemuoto, jonka täytyy saada rahoittajia ja katsojia.
Naisia näkyy elokuvassa aiempaa enemmän, esille nousee eritoten Rokan vaimo Lyyti.
Pajusen mukaan naiskuvat jäävät kuitenkin ohuiksi. Tuntematonta onkin tulkittu miehisen siirtymäriitin kuvauksena, jossa joukko nuorukaisia kasvaa sotilasmiehiksi. Samalla miessukupuoli asettuu keskiöön kansallisessa omakuvassa.
– Jos ajatellaan satavuotiasta Suomea, joka on rakennettu yhdessä, keskittyminen pelkästään mieshistoriaan on ongelmallista.
Pajunen ennustaa, että Tuntematon herättää jonkin verran keskustelua paitsi naisten poissaolosta myös sen esittämästä perinteisestä maskuliinisuudesta. Todennäköisesti suurin huomio kuitenkin kohdistuu siihen, millainen teos on verrattuna edeltäjiinsä.
– Puheet tuppaavat kiertämään kehää sen ympärillä, mitä Linna ajattelisi ja miten uskollinen tulkinta on alkuperäisteokselle ja Laineen elokuvalle.