Uudenvuodenlupaukset näkyvät kaupassa – näin suomalaisten ostoskorit muuttuvat tammikuussa
Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa.
S-ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntidatasta paljastuu, että hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 prosenttia enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin.
S-ryhmä arvioi tiedotteessaan, että myynnin kasvuun vaikuttaa osaltaan myös se, että monien ulkomaalaisten hedelmien satokausihuiput ajoittuvat tammikuuhun.
Vuoden alussa myydään tavallista enemmän myös kasvispakasteita.
Sen sijaan epäterveellisiksi miellettyjen karkkien ja sipsien myynti laskee tammikuussa, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018–2020.
– Makeisia myydään tammikuussa 20 prosenttia vähemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Makeisten koko vuoden huippusesonki ajoittuu jouluun, ja tästä joulukuun volyymihuipusta tullaan tammikuussa kilomyynnin suhteen alas jopa noin 45 prosenttia, päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta paljastaa.
Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa. Alkoholipitoisten panimojuomien myynti on tammikuussa noin neljänneksen pienempää kuin muina kuukausina keskimäärin.
Alkoholittomien panimojuomien osuus myynnistä on puolestaan suurimmillaan juuri tammikuussa.