Työnhaku kulkee uusia kanavia
Yritys tarvitsee monta uutta tekijää, mutta rekrytointiprosessi vie aikaa ja rahaa.
Ruokakauppaketju Anton & Antonin perustaja Niina Hietalahti ratkaisi pulman luovasti: hakijat saivat ensin kyselyn täytettäväkseen, sitten kutsun ryhmätapaamiseen.
Tapaamisessa esiteltiin yritystä ja tehtiin pikahaastatteluita. Rekrytoijat näkivät, miten hakijat käyttäytyvät porukassa, ottavat uudet ihmiset vastaan ja sietävät painetta.
– Halusimme nimenomaan tyyppejä, jotka uskaltavat kohdata asiakkaan. Asiakaspalvelussa ensivaikutelma on tärkeä, Hietalahti sanoo.
Ryhmätapaamisesta osa kutsuttiin perinteiseen haastatteluun. Ensivaikutelmat osoittautuivat Hietalahden mukaan enimmäkseen paikkansapitäviksi.
– Monilla hakijoilla on hienot cv:t ja paljon osaamista, mutta asiakaspalvelussa korostuvat asiat, joita ei välttämättä voi korostaa hakemuksessa. Työnantajan kannalta on hyödyllistä nähdä näitä taitoja heti.
Jos ajatellaan, kuinka työläs rekrytointiprosessi on viedä läpi, ei ole ihme, että sitä halutaan keventää.
Tutkijatohtori Susanna Kultalahti
Monet yritykset turvautuvat uudenlaisiin rekrytoinnin tapoihin sekä säästösyistä että siksi, että oikean osaamisen lisäksi halutaan löytää tiimiin sopiva tyyppi.
Ryhmähaastatteluiden lisäksi hyödynnetään vaikka videohaastatteluita, joissa koko hakemus tai osa siitä perustuu hakijan tekemään videoon.
Myös digipalvelut ja sosiaalinen media ovat osa nykypäivän rekrytointia. Kauppatieteiden tutkijatohtori Susanna Kultalahti Vaasan yliopistosta ymmärtää, miksi yritykset haluavat uusia ratkaisuja.
– Jos ajatellaan, kuinka työläs rekrytointiprosessi on viedä läpi, ei ole ihme, että sitä halutaan keventää.
Linkedinin kaltaiset yhteisöpalvelut tarjoavat yrityksille mahdollisuuden nähdä, millaisia ihmisiä ja osaamista yleensä on tarjolla.
Niistä myös headhuntataan eli etsitään työntekijöitä, jotka eivät välttämättä itse hae uusia töitä. Yritys voi bongata suoraan sopivan tekijän sadoissa hakemuskirjeissä kahlaamisen sijaan.
Lisäksi uusilla välineillä sopivat tyypit seuloutuvat aiempaa helpommin.
– Kyse ei ole vain kustannustehokkuudesta vaan myös siitä, miten yritykset löytävät oikeat tyypit, Kultalahti sanoo.
Hietalahden mukaan monet Anton & Antonin hakijoista pitivät ryhmätapaamista modernina ja kiinnostavana tapana hakea töitä. Osa ryhmätapaamisesta valituista on edelleen yrityksen palveluksessa.
Tekniikkaa aiotaan hyödyntää toistekin. Hietalahden mukaan pikahaastatteluilla taataan, etteivät sopivat tyypit jää valikoitumatta vaikkapa hygieniapassin puutteen takia.
Myös Kultalahti uskoo, että entistä laajempi työkalupakki rekrytoinnissa auttaa haastateltavia tai ainakin muuttaa sitä, mitkä asiat rekrytoinnissa ovat eduksi.
– Subjektiivisten mielipiteiden rooli vähenee, kun kokonaiskuva ihmisestä ei jää enää niin hataraksi.
Kultalahden mukaan digitaalinen työnhaku saa työnhakijat brändäämään itseään.
Työnhaku on ikään kuin koko ajan päällä, kun netissä olevan profiilin perusteella voi tulla yllättäen puhelu vaikka nykyisen työnantajan kilpailijalta.